نتایج تحقیقات روان شناسان در خصوص پدیده طلاق؛

قبل از طلاق به اين گزارش توجه کنید

از دیدگاه روان شناسان، فروپاشی یک خانواده، رویدادی ساده نیست زیرا در چنین شرایطی باید تمام خاطرات و تجربیات نامطلوب زندگی از ذهن فرد پاک شده و از بین برود تا فرد بتواند خود را با شرایط زندگی آینده هماهنگ سازد. البته نباید از یاد برد که دچار مشکل شدن دوام خانواده، اعتماد به نفس و آرامش انسان را به خطر می اندازد و با این خطر حتی اگر طلاقی هم صورت نپذیرد موجبات نابودی خود فرد فراهم می آید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مهمترین و تاثیر گذارترین علل پدیده طلاق توقعات نادرستی است که طرفین از یکدیگر دارند که از مسائلی هم چون عدم آگاهی جنسی، شهرت یکی از طرفین، بیماری یا نقص جسمانی، نبود امنیت شغلی، تضاد فرهنگی، فقر مالی و عدم درک متقابل افراد از یکدیگر نیز نشات گیرد.
البته در جامعه محلی و شرایط کنونی، یکی از اصلی ترین عواملی که زوجین را به سمت طلاق سوق می دهد، بحران شخصیت است بحرانی که سبب می شود افراد برای فرار از تنهایی با یک خلا عاطفی ازدواج کنند. چنین افرادی هنوز به بلوغ روانی کامل نرسیده اند و آگاهی کامل و لازم جهت ازدواج را ندارند و فقط برای اینکه تنهایی خود را پر کنند به سراغ ازدواج می روند و تنها توجهشان به تشکیل زندگی تازه و استقلال فردی در نتیجه جدا شدن از خانواده است. این بحران شخصیت باعث می شود فرد به تفاوت های فرهنگی خود با طرف مقابل توجه نکند تا بتواند به استقلال فردی خود دست یازد، لذا می توان نتیجه گرفت که بحران شخصیت به طور غیر مستقیم ، طلاق را نیز برای فرد رقم می زند.
مساله عدم آگاهی زوجین از ارتباط جنسی نیز از عواملی است که این روزها بر تعداد آمار طلاق می افزاید.
هر فردی در مورد مسائل مهم زندگی باید دانش و اطلاعات کافی داشته باشد اما در ایران متاسفانه در مورد روابط جنسی اطلاعات محدودی به افراد آموزش داده می شود و این اطلاعات ارائه شده صرفا به صورت علمی و تخصصی است که متاسفانه برای مردم عادی غیر قابل دسترسی است، لذا افراد زمانی به متخصص رجوع می نمایند که مشکلاتشان حاد شده و برای مرتفع کردن آن دیر شده است.
ریشه اصلی این مساله در فرهنگ مردمان یک سرزمین است چرا که در تمام جوامع مسائلی هست که مردم از صحبت کردن از آن خجالت می کشند و یا به دلایلی دیگر سخت از آن به میان نمی آورند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. ولی به هر حال باید قبول کرد ارتباط جنسی یکی از مهمترین ارکان زندگی مشترک است و کوچکترین خللی در این رابطه پایه های زندگی مشترک را متزلزل می كند چنانکه آمارها نشان می دهد یک ارتباط مناسب 60 تا 70 درصد باعث بهتر شدن پیوند زناشویی می گردد و بسیاری از طلاق ها به خاطر نداشتن یک ارتباط مناسب است.
آنچه مسلم است مشاوره به افرادی که قصد ازدواج دارند و افزایش سطح آگاهی اشان مساله ای است که می تواند از آمار طلاق بکاهد. همچنین تغییر ساختار آموزشی کشور و گنجاندن آگاهی های در خصوص جنس مخالف و شناخت روحیات و نیازهای طرف مقابل از دیگر مواردی است که در این خصوص توصیه می شود.
*تفاوت طبقاتی مهمترین عامل طلاق در کشور
دکتر ایرج زینلی، روان شناس در گفتگویی در این خصوص گفت: تفاوت سطح طبقاتی در میان خانواده ها یکی از مهمترین علل پدیده طلاق است.
زنیلی با بیان این مطلب افزود: مواردی همچون اختلاف فرهنگی و تفاوت سطح طبقاتی میان خانواده های زوجین موجبات طلاق را فراهم می آورد البته اگر هر دو نفر، به آن اندازه از آگاهی لازم برخوردار باشند که این تفاوت ها را به رسمیت بشناسند ازدواجشان منعی ندارد.
این کارشناس در ادامه تاکید کرد:ازدواج هایی که در آنها هماهنگی بیشتری میان زوجین وجود دارد بیشتر احتمال موفقیت دارند و کمتر به طلاق می انجامد تشابهاتی همچون طبقه اجتماعی، سطح تحصیلات، نژاد، دین، زبان و.... مسائلی هستند که یک ازدواج موفق را رقم می زنند.
زینلی علاوه بر مساله اختلاف فرهنگی مسائلی همچون تغییر ساختار سنی، جنسی ناشی از افزایش جمعیت بالا رفتن سطح انتظارات جوانان، نبود یا ضعف فرهنگ گفتگو و تعامل در اجتماع، تسلط فرهنگ مرد سالاری، فرزند سالاری و یا زن سالاری در خانواده را از جمله علل اجتماعی پدیده طلاق دانست.
وی گسترش و شیوع نامناسب استفاده از وسائل ارتباط جمعی و تغییر و تحولات شدید اجتماعی و گسترش سایر آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، بی توجهی جوانان به روش های پسندیده انتخاب همسر و جایگزینی ازدواج های حاصل از آشنایی خیابانی ، تلفنی و اینترنتی به جای روش های پیشین ازدواج و کاهش نقش مشورتی والدین و انتخاب همسر را از دیگر عوامل طلاق برشمرد.
زینلی همچنین اظهار داشت: مهاجرت های بی رویه از روستاها به شهرها از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ؛ رشد فزاینده کلان شهرها و کاهش سیستم های کنترل اجتماعی غیر رسمی در جامعه کاهش پیوندهای اجتماعی و به ویژه فرو پاشی منابع سرمایه اجتماعی و ازدواج مجدد از دیگر متغیرهای موثر بر پدیده طلاق هستند. /ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار