گیاهان دارویی ایران در بازارهای جهانی چه جایگاهی دارد؟

عضو هیات علمی اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایران اگر بخواهد در حوزه زعفران و گیاهان دارویی ارزش افزوده ایجاد کند باید در وهله نخست به بازار جهانی این محصولات توجه کند.



به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا کرباسی عضو هیات علمی اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایران اگر بخواهد در حوزه زعفران و گیاهان دارویی ارزش افزوده ایجاد کند باید در وهله نخست به بازار این محصولات توجه کند، هم اکنون ۸۰ درصد محصول زعفران و پسته ایران صادر می‌شود و لذا عمده تمرکز ما باید بر توسعه بازار‌های جهانی استوار باشد.

او افزود: بسیاری از این محصولات به بازار‌های اروپایی و درصدی از این محصول نیز از اروپا به آمریکا صادر می‌شود. ایجاد ارزش افزوده در واقع می‌تواند در قالب فرآوری اولیه باشد و در اکثر مواقع نیز زعفران ایران به صورت فله به بازار‌های بین المللی عرضه می‌شود و یا این که کروسین زعفران استخراج و صادر شود.

بیشتر بخوانید

عضو هیات علمی اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد  ادامه داد: گرچه پتانسیل توسعه این جنس این اقدامات در کشور وجود دارد، اما باید به عرصه برندسازی و ظرفیت‌های مشارکتی کشور‌های دیگر نیز برای معرفی این محصولات به بازار‌های بین المللی توجه کرد.

کرباسی با بیان اینکه در حوزه گیاهان دارویی پتانسیل فنی وجود دارد و حال باید دید که چه میزان از ارزش افزوده جهانی به سود ایران و چه میزان به سود یونان تمام خواهد شد، بیان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر آن است که چه میزان بسته بندی‌های ایران جذاب است و با محصولات شرکت‌های اروپایی قابل رقابت می‌باشد.

او تصریح کرد: بنابراین باید برنامه ۴ الی ۵ ساله‌ای تدوین شود تا آینده مشارکت با کشور یونان مورد ارزیابی قرار گیرد، به طور مثال باید مشخص شود که محصولات باید با برند‌های ایرانی و یا برند‌های یونانی به دنیا عرضه شود. با این حال آنچه که مسلم است تکیه بر بازاریابی بین المللی بسیار حائز اهمیت است.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.