انجام ۸۹۲ مورد کارشناسی معاضدتی در فارس/ شناسایی ساختمان‌های ناایمن

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس گفت: در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی نیز سال گذشته بالغ بر ۸۹۲ مورد کارشناسی معاضدتی انجام شد که یکی از افتخارات نظام کارشناسی استان فارس محسوب می‌شود.

مهرداد کرمی در یک نشست خبری با اشاره به برگزاری ارزیابی صلاحیت‌های عمومی داوطلبان آزمون کارشناس رسمی داگستری ورودی سال ۱۴۰۲ که از ۲۷ اردیبهشت‌ماه جاری با ۶۰۰ نفر داوطلب در ۲۰ رشته کارشناسی آغاز شده و تا ۳۰ اردیبهشت ماه ادامه دارد، گفت: ارزیابی از داوطلبان سه استان فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد به میزبانی استان فارس انجام می‌شود. 

او افزود: در این ارزیابی پس از تطبیق مدارک و صلاحیت‌های عمومی، نتایج اعلام و داوطلبان به دوره کارآموزی یکساله هدایت می‌شوند و پس از یکسال، متقاضی به محاکم قضایی و شبه قضایی معرفی می‌شود. البته داوطلب در این یکسال، نزد کارشناس سرپرست دوره کارآموزی را سپری خواهد کرد.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی، کارآموز با مفاهیم تجربی و میدانی کارشناسی، نظریه‌های کارشناسی و تحلیل نظریه آشنا می‌شود و در کارگاه‌های آموزشی شرکت می‌کند و نهایتا پس از اتمام دوره یکساله، مراسم تحلیف انجام و پروانه کارشناس رسمی به کارآموز اعطا خواهد شد.

کرمی اضافه کرد: طبق قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، ظرفیت حذف و آزمون توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود و داوطلب در صورت کسب حد نصاب لازم، به عنوان کارآموز معرفی خواهد شد.

او یادآور شد: آزمون پایان دوره عمومی نیز با شرکت بیش از ۲۵۰ داوطلب ۲۴ اردیبهشت ماه در شیراز برگزار شد که نتایج هم به زودی انجام خواهد شد.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه به عنوان یکی از بزرگترین نهاد ملی ارائه کننده خدمات حقوقی و کارشناسی کشور قلمداد می‌شود و در این راستا مرکز کارشناسان دادگستری فارس با دارا بودن بیش از ۱۴۰۰ کارشناس و کارآموز، به عنوان یکی از قطب‌های اصلی بدنه کارشناس رسمی استان و کشور محسوب می‌شود.

کرمی ادامه داد: این مرکز با دارا بودن این تعداد کارشناس، نه تنها به محاکم خدمات کارشناسی ارائه می‌دهد بلکه به سایر دستگاه‌های نیازمند خدمات کارشناسی نیز این مهم را ارائه می‌کند.

او تصریح کرد: خیل عظیمی از پرونده‌هایی که امروز به محاکم وارد می‌شود ناشی از این مسئله است که قبل از انعقاد قرارداد و یا معامله و مباحث حقوقی، از خدمات مشاوره کارشناسی استفاده نمی‌شود و این مهم سبب شده تا تبعات حقوقی دامن‌گیر افراد شود و خسارت‌های زیادی به آنها تحمیل کند.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس بیان کرد: مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس با دارا بودن بیش از ۶۰ رشته کارشناسی در اکثر زمینه‌های تخصصی قابلیت مشاوره کارشناسی پیش از هر گونه انعقاد قرارداد را دارد.

کرمی همچنین با اشاره به تاکیدات نهاد‌های نظارتی از همه سازمان‌ها در بخش دولتی و غیر دولتی، تصریح کرد: افراد از ارجاع موارد کارشناسی به یک کارشناس خاص خودداری کنند و موارد کارشناسی را به صورت بی نام به مرکز کارشناسان اعلام کنند تا کارشناسان زبده در اسرع وقت به آنها معرفی شود.

او مجددا تاکید کرد که سازمان‌های دولتی و غیردولتی از ارجاعات با نام خودداری کنند تا با توجه به تخصص، صلاحیت و نوع رشته کارشناسی به عامه مردم خدمات کارشناسی ارائه شود.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس همچنین با تصریح بر برخورد بدون اغماض با تخلف کارشناسان، تاکید کرد: مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس در سطح کشور دارای کمترین میزان تخلف است، به گونه‌ای که طی پنج‌سال گذشته تنها دو مورد ابطال پرونده کارشناسی داشته‌ایم.

کرمی ادامه داد: کمیسیون حقوق عامه تشکیل داده‌ایم و براساس آن برخی از ساختمان‌های ناایمن در سطح شهر را شناسایی و به دادستانی کشور معرفی کردیم و ورود یکی دو مورد از آنها موجب مقاوم سازی سازه‌ها شد.

او عنوان کرد: در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی نیز سال گذشته بالغ بر ۸۹۲ مورد کارشناسی معاضدتی انجام شد که یکی از افتخارات نظام کارشناسی استان فارس محسوب می‌شود.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس همچنین از لزوم ورود رسانه‌ها و فرهنگسازی در خصوص خدمات کارشناسی سخن گفت و عنوان کرد: از شهروندان می‌خواهیم قبل از تصمیم‌گیری‌های مالی از خدمات کارشناسی استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار