برگزاری دومین فستیوال ماکیان زینتی ایران با رویکرد اشتغال آفرینی

دومین فستیوال ماکیان زینتی ایران با حضور تولیدکنندگان مختلف از سراسر کشور در نمایشگاه بین‌المللی شیراز برگزار شد.

رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران در نشست خبری تشریح فعالیت‌های صورت‌گرفته در دومین فستیوال ماکیان زینتی ایران در شیراز گفت: برگزاری دومین فستیوال ماکیان زینتی ایران با رویکرد اشتغال آفرینی در پرورش‌دهندگان ماکیان زینتی در ایران و با رویکرد ایجاد بازار صادراتی برگزار شده است.

محمدجواد بیات با بیان اینکه تقاضای زیادی برای شرکت در دومین فستیوال ماکیان زینتی ایران در شیراز وجود داشت، عنوان کرد: ۴۰۰ درخواست حضور از سراسر کشور برای شرکت در این فستیوال دریافت شد که هیئت داوری در راستای حفظ کیفیت و استانداردسازی هر چه بیشتر تولیدات از میان این درخواست‌ها با حضور ۱۲۰ شرکت کننده از ۲۰ شهر ایران در رقابت‌ها موافقت کرد. 

مدیر مزرعه ماکیان زینی بیات فارم خاطرنشان کرد: نمایندگان این مجموعه و داوران نیز از شهر‌های مختلف در این فستیوال حضور یافتنه اند.

او با اشاره به بالابودن سطح کیفی ماکیان شرکت‌کننده این موضوع را زمینه‌ساز برای ایجاد انگیزه رقابت بین تولیدکنندگان بر شمرد و گفت: این فستیوال زمینه‌ساز نمایش زحمت یک سال تولیدکنندگان این عرصه و در راستای تشویق این عزیزان برای ارتقای کیفیت تولیدات در رسیدن به سطح تولیدات جهانی است.

رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران یادآور شد: در راستای توانمندسازی مجموعه‌های تولیدی، کلاس‌های آموزشی جهت اشتغال‌زایی در کل کشور از سال‌های گذشته در دستور کار بوده و هم اکنون نیز تعداد زیادی دانشجو به‌واسطه حضور در فدراسیون در حال فراگیری تکنیک‌های پیشرفته رنگ‌شناسی و نژادشناسی در حوزه ماکیان زینتی هستند.

اشتغال‌زایی و توانمندسازی بانوان خانه‌دار

او با اشاره به بحث اشتغال‌زایی و توانمندسازی بانوان خانه‌دار، گفت: در این راستا مجموعه بیات فارم با حمایت از بانوان قصد دارد که آنها با سرمایه‌گذاری کم به درآمد برسند.

بیات با بیان اینکه خوشبختانه امسال این فستیوال نسبت به سال گذشته باشکوه‌تر برگزار شده است، تأکید کرد: درخواست داریم جهاد کشاورزی و مسئولان استان در جهت این مهم حمایت‌های بیشتری از فدراسیون ماکیان زینتی ایران و مزرعه بیات فارم به‌عنوان حامی و برگزارکننده این رویداد داشته باشند.

او گفت: امسال سعی شده است تا نژاد‌های ایرانی نیز در کنار دیگر نژاد‌های مطرح جهان در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شود که از جمله می‌توان به نژاد‌های مرندی، دشت یاری و.. اشاره کرد.

بیات با اشاره به این‌که به دنبال افزایش صادرات و ثبت نژاد‌های ایرانی و قطع واردات از کشور‌های دیگر هستیم، عنوان کرد: در دوره‌های آموزشی هر شهر بیش از ۱۰۰ تولیدکننده شرکت می‌کنند که این نشانگر شوروشوق و زمینه‌های اشتغال‌زایی در این صنعت است.

او گفت: هدف فدراسیون ماکیان زینتی کمک به تولیدکنندگانی است که سرمایه اندکی دارند که در این راستا با در اختیار گذاشتن دانه، دارو و مکمل به افزایش درآمد آنها کمک شایانی می‌شود.

بیات ادامه داد: امسال با هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته سعی شده است تا پرورش نژاد‌ها را به استاندارد مناسب صادرات رسانده و خودمان را از واردات برخی نژاد‌ها بی‌نیاز کنیم که این موضوع سختی‌های خاص خود را داشته است.

او اضافه کرد: در بحث تجهیزات از جمله آبخوری، جوجه‌کشی و ... نیز به روش مهندسی معکوس عمل شده است و برخی از آنها را خودمان تولید کرده‌ایم.

رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران گفت: این فستیوال با حضور داوران جهت استاندارد شناسی و زیباشناسی برگزار شده است و نظرات و نمره‌های اعتراضی به شرکت‌کنندگان به آنها اعلام می‌شود.

او اظهارداشت: بر اساس کتابی که در اختیار داوران قرار دارد و هر سال به‌روزرسانی می‌شود این استانداردسازی‌ها انجام شده و نظرات آنها اعلام می‌شود.

 ۱۵۰ نژاد مرغ ماکیان به ایران وارد شده است

بیات با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۵۸۷ نژاد ماکیان در دنیا وجود دارد که در این نمایشگاه حدود ۱۰۰ نمونه از آن به معرض عموم گذاشته شده است، افزود: حدود ۱۵۰ نژاد مرغ ماکیان به ایران وارد شده است و سعی شده تا هر تولیدکننده روی یک نژاد به‌خصوص فعالیت کند؛ ازاین‌رو در این نمایشگاه نژاد‌هایی از کشور‌هایی چین، آمریکا، بلژیک، فرانسه، چین و ایران حضور دارند.

او افزود: ۵۰ شرکت‌کننده از استان‌های مختلف کشور در این نمایشگاه حضور دارند که هر تولیدکننده با ۴ تا ۵ مرغ و خروس در این مسابقات شرکت کرده است.

بیات با بیان اینکه از لحاظ زینتی مرغ "مرندی" یک نژاد ایرانی است که متأسفانه حمایتی از آن صورت نگرفته است و یادآور شد: در واقع ایران طی سال گذشته واردکننده نژاد‌های زینتی بوده است؛ اما مجموعه بیات فارم و فدراسیون ماکیان زینتی ایران با برنامه‌ریزی انجام شده توانسته کشور را از یک واردکننده صرف به صادرکننده تبدیل کند.

بیات ادامه داد: در راستای این برنامه‌ریزی در شهر‌های مختلف کشور نژاد‌های مختلف ماکیان با استانداردسازی پرورش داده شده است، هنگامی که استانداردسازی این پرندگان به حدی برسد که قابلیت صادرات داشته باشند می‌توانیم از واردکننده ماکیان به صادرکننده تبدیل شویم.

رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران با اشاره به اینکه داورانی که در این مجموعه در حال فعالیت هستند همگی از تولیدکنندگان بزرگ ماکیان زینتی هستند، گفت: هر سال تولیدکنندگان با حضور در این فستیوال و داوری تولیدات ایراد کارشان گرفته می‌شود و استاندارد پرندگان زینتی خود را بالا می‌برند وی یادآور شد که این استانداردسازی‌ها به این دلیل است که ماکیان زینتی تولید شده در کشور قابل‌رقابت با کشور‌های مختلف باشد.

او خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۵۶۰ هنرجو در دوره‌های مختلف شرکت کردند و امروز در بسیاری از شهر‌های کشور در حال تولید حرفه‌ای ماکیان زینتی هستند.

شایان‌ذکر است در اولین فستیوال ماکیان زینتی ایران در شیراز و با حضور اعضای فدراسیون و تولیدکنندگان بزرگ ماکیان زینتی در کشور محمدجواد بیات به‌عنوان رئیس فدراسیون ماکیان زینتی انتخاب شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار