جلوگیری از فعالیت بیش از ۷۰۰ هزار شرکت در راستای مبارزه با شرکت‌های صوری و کاغذی

مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری از جلوگیری فعالیت بیش از ۷۰۰ هزار شرکت در راستای مبارزه با شرکت‌های صوری و کاغذی خبرداد.

ابوالفضل نصیری مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری گفت: مقام معظم رهبری بالغ بر ۱۰ سال است که مستقیم و غیر مستقیم بحث تولید و حمایت از دانش بنیان و رفع موانع تولیدی را به عنوان محور اصلی شعار سال مطرح می‌کنند و این یک دستور ولایی اس که هر کسی در حد مسئولیت و توان خود باید در این راستا اقدام کند.

وی با اشاره به تعامل با سازمان امور مالیاتی و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادره افزود: برای بیش از ۷۰۰ هزار شرکت در سال گذشته به دلایل بدهی‌های مالیاتی و عدم فعالیت طی ۵ سال اخیر، به علت احتمال صوری بودن و جلوگیری از سوء استفاده دلالان، شرایط توقف فعالیت ایجاد شده است.

مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت با تشریح برخی موارد مربوط به قانون تجارت بویژه در خصوص ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری که بنابر مقتضیات زمان گذشته تدوین شده است افزود: قانون تجارت مربوط به سال ۱۳۱۰ است و موادی از آن که بحث دفاتر را مطرح می‌کند، به دلیل عدم وجود رایانه در آن زمان کارایی داشته و، ولی امروزه دیگر جوابگو نیست و تنها در سال گذشته ۸۳۰ هزار پلمپ دفاتر تجاری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان با پول مردم انجام گرفته که نیاز به بازنگری دارد و در در حال اصلاحات فرآیندی در این زمینه‌ها هستیم.

وی گفت: ثبت شرکت‌ها در مسیر تحول قرار گرفته و عقب نشینی هم نمی‌کند و تمام امور ثبت شرکت‌ها باید الکترونیکی شود و این تکلیف قانونی در برنامه هفتم توسعه نیز تأکید شده است.

وی ادامه داد: برای امضا و پرداخت الکترونیکی روزانه قریب ۵۰۰ الی ۷۰۰ نفر مراجعه می‌کردند که این تعداد با انجام اصلاحاتی، از ۱۰ تیرماه تا به امروز ۹۰ درصد کاهش یافته است.

نصیری افزود: بر اساس مطالعات صوت گرفته، مشخص شد عمده کشور‌هایی که در ثبت شرکت یا مؤسسه موفق هستند با یک مدیریت راهبردی کار را پیش می‌برند و علاوه بر تأسیس، خروجی‌ها را نیز پیگیری می‌کنند.

وی اظهار داشت: با تلاش کارکنان این اداره کل، ثبت تغییرات از حدود ۱۰ روز به ۲ روز و تأسیس از ۷ روز به زیر یک روز رسیده است و در همه استان‌ها در حال حاضر پرونده‌ها به محض رسیدن به دست کارشناس ظرف مدت کمتر از ۴ ساعت آگهی می‌شود، ضمن اینکه تا کنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده از ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار پرونده ثبت شرکت‌ها در کشور اسکن و به صورت الکترونیکی آرشیو شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
خوبه
آخرین اخبار