کمک صنایع کرمان برای احیای مراتع و جنگل ها

رجبی زاده با اشاره به کمک صنایع برای احیای مراتع، از بذرکاری و نهال کاری، ۱۰ هزار و ۹۶۰ هکتار اراضی به همت این نهاد‌ها در کرمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی رجبی زاده، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان امروز در نشست خبری که  به مناسبت هفته منابع طبیعی در اداره کل منابع طبیعی شمال استان کرمان برگزار شد، با اشاره به اینکه شعار امسال هفته منابع طبیعی" همه باهم جهاد برای حفظ و نگهداری منابع طبیعی " است، گفت: در شمال استان کرمان، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هکتار مراتع و جنگل وجود دارد. 

او با اشاره به اینکه مردم و سمن‌ها باید منابع طبیعی را حمایت کنند، افزود: در بخش آموزش با کمک سمن‌ها و آموزش و پرورش توانستیم  آموزش های منابع طبیعی را طی یک میلیون ساعت به کودکان آموزش دهیم. 

رجبی زاده بیان کرد: در سال ۹۹ ، ۱۴۳ مورد حریق رخ داد که طی آن هزار و  ۱۴۶ هکتار از جنگل‌های ما از بین بردند و اگر مردم نبودند این  آمار ۱۰ برابر می‌شد.

او  بیان کرد: ۵۰ گروه را برای اطفای حریق، تجهیز کرده ایم تا به نیرو‌های ما کمک کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اعلام اینکه یک پایگاه ملی را در رابر تجهیز می‌کنیم که امیدواریم به زودی راه بیفتد، گفت: در بخش تصرف اراضی ملی بیش از هزار مورد حکم قضایی داشتیم.

 او بیان کرد: ۹ میلیون و ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی، سند تک برگ دارند که در کشور در این زمینه اول هستیم.

رجبی زاده بیان کرد: امیدواریم تا پایان ۱۴۰۰ تمام اراضی ملی سند تک برگ بگیرند.

 او با اشاره به اینکه ۱۵ هزار استعلام را  جواب داده ایم، گفت: با تک برگ شدن سند اراضی ملی برخی از مشکلات در این زمینه مرتفع شده است. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه آفات به درختان بنه و بادام کوهی آسیب زده است، تصریح کرد:  ۱۵۰ هزار هکتار آفت زدایی صورت گرفته است.

او با اعلام اینکه در پروژ‌های آبخیزداری، ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه کرده ایم، بیان کرد: پروژه آبخیزداری  به آب‌های زیر زمینی کمک شایانی خواهند کرد. 

رجبی زاده گفت: ۴۷۰ میلی متر روان آب را مدیریت کردیم.

 او با اشاره به اینکه پارسال  ۱۳۰ میلی متر بارندگی داشتیم، افزود: امسال تاکنون فقط ۳۰ درصد بارش‌های پارسال را داشتیم و در خشکسالی  قرار داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به  اینکه پروژه بند دشت ماهان به زودی افتتاح می‌شود، گفت: در حوزه شهر کرمان و پروژه آبخیز بند مملکت کرمان، ۱۷ بند را افتتاح کردیم که این موضوع باعث امنیت برای روستا‌های شمال و شمال غرب از سیل شده است.

او افزود: ۱۳ شهرستان شمال کرمان یا بیابانی هستند یا در حال بیابانی شدن هستند.

رجبی زاده بیان کرد: در ۶۰۰ هکتار از اراضی شمال استان برای جلوگیری از بیابانی شدن جنگل کاری انجام شده است. 

 او یکی از کار‌های ارزشمند که در این سال‌ها انجام شده است کمک صنایع برای احیای مراتع و جنگلکاری است، تصریح کرد: این نهادها در  ۱۰ هزار و  ۹۶۰ هکتار از اراضی شمال کرمان بذرکاری و نهالکاری با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان انجام داده اند. 

انتهای پیام/ م 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار