کاهش میزان بیکاری در استان اردبیل

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: میزان بیکاری در این استان بهار امسال نسبت به فصل مشابه پارسال ۳درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، داود شایقی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: کاهش سه دهم درصدی نرخ مشارکت همزمان با افزایش یک درصدی نرخ اشتغال نشان می‌دهد که غالب جمعیت فعال استان به خاطر شرایط به وجود آمده به گروه جمعیت غیرفعال منتقل شدند.

او افزود: اشتغال و بیکاری از جمله موضوعات اساسی اقتصاد هر کشوری است به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

شایقی گفت : نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور همواره یکی از مولفه‌های جدی به شمار می‌رود و بر این اساس طرح آمارگیری نیروی کار به صورت فصلی انجام می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل واحد نمونه گیری مورد استفاده طرح آمارگیری نیروی کار را طرح خوشه معرفی کرد و افزود: هر خوشه شامل یک یا بخشی از یک بلوک یا آبادی است که بر اساس اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ درست شده است.

شایقی گفت: طرح آمارگیری نیروی کار به صور فصلی و چهار بار در سال اجرا می‌شود که در فصل بهار امسال به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کرونا برای اولین بار این کار به صورت مصاحبه تلفنی با پاسخ گویان اجرا و از مراجعه حضوری جلوگیری شد.

او اظهارداشت: این طرح در قالب ۱۲۶ خوشه در استان اجرا شده و در طی این فرآیند با یک هزار و ۵۱۲ خانوار مصاحبه تلفنی انجام شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل بازه سنی اجرای این طرح آمارگیری را برای جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر با محوریت اشتغال و بیکاری ذکر کرد و افزود: در این آمارگیری نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به اشتغال و نرخ بیکاری در فصل بهار امسال با پارسال مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.