زنجان/

ساخت رصد خانه و تلسکوپ ملی با دانش ایرانی

رصدخانه و تلسكوپ 5/3 متری با دانش تمام ایرانی ساخته می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان ، رییس رصد خانه ملی ایران گفت: ساخت تمامی بخش های این رصدخانه با دانش ایرانی، رشد و تولید بسیاری ازعلوم جدید را همچون اپتومكانیك، فناوری اطلاعات، سازه و مواد به دنبال دارد.

منصوری با بیان اینکه پس از 2 سا ل مطالعه ابتدا 4 نقطه در استان های خراسان جنوبی، كرمان، قم و اصفهان انتخاب شد، افزود: پس از انجام مطالعات اتمسفر شناسی بر روی 45 نقطه در این 4 استان، در نهایت قله 'گرگیش' در حد فاصل قم و كاشان برای احداث رصد خانه انتخاب شد.

وی به قله ها و سخره های تند و ناهمواراین منطقه اشاره و اظهار کرد: با تسطیح قله و هموار سازی مسیر تردد، بخشی از مشكلات رفع و برنامه مطالعات مهندسی احداث رصد سرا و رصد خانه آغاز شد.

رییس رصد خانه ملی ایران تصریح کرد: با مشاوره های صورت گرفته با منجمان برجسته بسیاری از كشورها، محل رصدسرا به پایین قله گرگیش انتقال یافت و طراحی های اولیه برای احداث رصد خانه 5/3 متری در قله با استفاده از دانش تمام ایرانی آغاز شد.

منصوری امكانات علمی پیش بینی شده برای این رصد خانه را بی نظیر دانست و خاطر نشان کرد: با بهره برداری از این مركز، رصدخانه ای برای حضور دانشمندان جهان در ایران و استفاده از فناوری ایرانی ایجاد می شود كه گام علمی بزرگی برای كشور محسوب خواهد شد./س 


برچسب ها: ساخت ، رصدخانه ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.