کمانه تیر غربی‌ها به خودشان در حادثه فرانسه
کمانه ی تیر غربی ها به خودشان در حادثه ی فرانسه به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان بعد از حادثه ی اخیر فرانسه مردم جهان فهمیدند که پدیده شوم داعش تنها در سوریه و عراق و خاور میانه متمرکز نیست و امروز  به یک مشکل جهانی تبدیل شده و حال اهداف آن ها پایتخت کشور های بزرگ دنیاست.
برخورد دو گانه ی غرب با تروریسم 

جلال فیاضی کارشناس مسایل منطقه و اروپا در همین خصوص گفت: اولین نکته‌ای که باید توجه کرد برخورد دوگانه غرب با پدیده تروریسم و تقسیم آن به خوب و بد است، به این مفهوم که هرکجا یک حادثه‌ی تروریستی در جهت منافع غرب و آمریکا اتفاق می افتاد یا در برابر آن سکوت می کردند یا شاهد حمایت‌های غربی ها از آن بودیم و هرجا که برخلاف منافع آنها بود با بزرگ‌نمایی فراوان با آن برخورد کردند و آنچه که درابتدای جنگ سوریه شاهد آن بودیم حمایت از تروریست‌ها توسط غرب به منظور حذف بشاراسد از سوریه و حفظ منافعشان بود.

دلایل حمله ی تروریست ها به خواستگاه خودشان
 
وی در ادامه گفت: با توجه به حادثه ی تروریستی دو سال قبل شهر بستون آمریکا که در خلال دو ماراتن رخ داد و باعث کشته شدن 3 تن وزخمی شدن بیش از 100 نفر شد، در واقع اسلحه‌های غربی ها به سمت خودشان کمانه کرد حادثه فرانسه هم درواقع کمانه همین سلاح‌ها و امکاناتی است که به تروریست‌ها داده شد.

همچنین وی خاطر نشان کرد: حال اینکه چرا آمریکا و فرانسه هدف اصلی تروریست‌ها قرار گرفته اند این است که از یک سو این کشورها حامی گروه های تروریستی می شوند و بعد وقتی منافعشان تأمین نشد، با جدا کردن گروههای تروریستی، آن ها را  مورد حمله قرار می دهند، بنابراین هدف قرار دادن آمریکا و فرانسه بخاطر حمایت گسترده این کشور ها در آغاز و تغییر رویه ی 180 درجه ای آن ها در قبال گروه های تروریستی است.

تفکیک گروه ها از جمله دلایل حمله ی تروریست ها به غرب

فیاضی افزود:درصورتی که آمریکا و غرب روش خود را در ارتباط با برخورد دوگانه با تروریست اصلاح نکنند و از تقسیم تروریست به تروریست خوب و بد دست بر ندارند، ممکن است هیچ کشور اروپایی از حملات تروریست‌ها مصون نباشد و به تدریج تروریست گریبان بقیه کشورهای اروپایی را نیز بگیرد مگر اینکه آنها رفتار دوگانه خود را تغییر دهند و با تعریف درست از تروریست همه کشورها به طور مؤثر و جدی با پدیده تروریست مقابله کنند.

همچنین این کارشناس گفت: در مرحله دوم حوادث سوریه غربی‌ها گروههای تروریستی‌ را به دو گروه تفکیک کردند، از گروهی حمایت و با گروهی مقابله کردند اینکه در آینده چه تغییری در رویکردی آنها برقرار خواهد شد، بستگی به این دارد که این کشور ها از تقسیم تروریست خوب و بد دست بردارند و با تعریف درست از تروریست به طور واقعی با تروریست مقابله کنند اما اگر شیوه‌های دوگانه ادامه پیدا کند به نظر همچنان باید منتظر اقدامات گروههای تروریستی در آینده باشیم.

داعش گروهی که دیگر هدایت آن ممکن نیست

فیاضی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: ویژگی گروههای تروریستی بویژه گروه تروریستی داعش این است که به هیچ اصلی پایبند نیستند درواقع وقتی چنین گروههایی ایجاد و مسلح شدند قطعا هدایت آنها دیگر ممکن نیست و ممکن است دیگر به خواستگاه خودشان نیز حمله کنند ومسئله‌ای که وجود دارد این است که از ابتدا تشکیل و حمایت از این گروهها اشتباه بود و غرب باید بداند که امروز تاوان اشتباهات گذشته خود را می‌دهد.

در روز جمعه 22 آبان حملات تروریستی در پایتخت فرانسه باعث کشته شدن بیش از 150 نفر از شهروندان فرانسه شد . چندی قبل نیز درخلال حمله به روزنامه ی فکاهی شارلی ابدو 12 نفر کشته شدند . اگر بخواهیم به حملات اروپا نگاهی عمیق تر کنیم، می توان به بمب گذاری یک فرد افراط گرا به ساختمان دولتی در اسلو در ساب 2011 اشاره کرد که باعث کشته شدن 8 تن شد. مرگبار ترین حمله ی تروریستی دراروپا در قرن جاری، بمب گذاری در قطار مسافربری در مادرید بود که در جریان این بمب گذاری 190 نفر کشته شدند. این اقدامات خود گویای این است که شاید گروه های تروریستی در خاور میانه شکل می گیرند و یا به عبارت بهتر شکل داده می شوند اما بعد از قدرت مند شدن آن ها دیگر قضاوت در نوع عملکرد آن ها در آینده و دایره ی وسعت اقدامات آن ها امری غیر قابل پیشبینی می شود.  


انتهای پیام/