لقب تيم هاي ليگ جزيره و علت نامگذاري آنها
از تفنگداران تا شیاطین سرخ و خانه به دوش ها
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛

بعضي از اين القاب شهرت فراواني نسبت به القاب ديگر تيم ها دارند که علت آن قدرت تيم هاي مورد نظر و همچنين دلنشين بودن آن لقب است که زودتر به حافظه سپرده مي شود.
در اين نوشته قصد داريم به بيان القاب تيم هاي ليگ برتر انگليس و علت نامگذاري آنها به اين لقب ها بپردازيم.


آرسنال_ تفنگداران

مانند بسياري از تيم ها، لقب آرسنال به سالها قبل زماني که اين باشگاه تاسيس شد، بر مي گردد. در سال 1886 کارگران کارخانه مهمات سازي وول ويچ (wool wich) تصميم گرفتند باشگاه فوتبالي به نام "دايل اسکوئر" تاسيس کنند.
نام اين تيم بعدها به وول ويچ آرسنال تغيير کرد و در سال 1913 پيشوند اين تيم از نام آن حذف شد و تنها نام آرسنال (زرادخانه) باقي ماند، اما ارتباط و پيوند اصلي آنها با صنايع مهمات سازي باقي ماند و اکنون نام تفنگداران به معني باشگاه آرسنال است.


منچستريونايتد_ شياطين سرخ


در مورد وجه تسميه منچستريونايتد به شياطين سرخ چند دليل عنوان شده است. يکي از آنها اين است که در جريان سفر تيم فوتبال منچستريونايتد به فرانسه در دهه 60 ميلادي به دليل اينکه تيم لباس قرمز برتن داشت، به آنها شياطين سرخ گفته شد و "سر مت بازبي" سرمربي وقت منچستريونايتد اين نام را پسنديد و از باشگاه خواست يک نماد شيطان را در نشان باشگاه بگنجاند.
داستان ديگر حاکي از آن است که اين لقب از نام تيم راگبي محلي سالفورد گرفته شده است.
لقب اين تيم راگبي شياطين سرخ بود و چون منچستريونايتد رسما در سالفورد تمرين مي کرد، اين لقب به منچستريونايتد منتقل شد.


چلسي_ آبي هاي لندن

به دليل رنگ پيراهن اين تيم اين لقب براي آنها انتخاب شده است.


استون ويلا_ بدذات ها
ماجراي جالبي در پس اين نامگذاري وجود ندارد. اين لقب وقتي شکل گرفت که تيم محلي کريکت "ويلا کراس" به چيزي نياز داشتند تا خود را در طول ماه هاي زمستان مشغول کنند، نام ويلا بعدها به ويلانز (به معني بدذات ها) تغيير کرد.


بلکبرن رورز_ خانه به دوش ها

خانه به دوش ها نام رايجي براي تيمي است که مايل است براي کسب پيروزي به مسافت هاي دور سفر کند. به لحاظ منطقي طرفداران بلکبرن رورز، نام تيم خود را به رورز (خانه به دوشان) کوتاه کرده اند.

بيرمنگام سيتي_ آبي ها


وقتي اين باشگاه تحت عنوان "اتحاد اسمال هلث" تشکيل شد، آنها تصميم گرفتند با لباس آبي تيره بازي کنند. بعدها باشگاه به اين رنگ وفادار ماند و لقب "آبي ها" شکل گرفت.


بلک پول_ ساحل نشينان/ نارنجي ها

بلک پول يکي از تيم هايي است که چندين لقب دارد. اصطلاح ساحل نشينان به محبوبيت شهر اين تيم به عنوان يک مرکز گردشگري در ساحل نورث وست بر مي گردد.
لقب نارنجي ها هم به رنگ پيراهن خانگي اين تيم مربوط است. بلک پول وقتي اين رنگ را انتخاب کردند که يک مقام باشگاه تحت تاثير بازي تيم ملي هلند قرار گرفته بود.


بولتون واندررز_ آواره ها/ چابک ها

در مورد لقب بولتون نيز توضيحات متعددي داده مي شود. يکي از اين توجيهات اين است که "واندررز" هم مانند "رورز" به تيم اطلاق مي شود که براي کسب پيروزي مسافت هاي طولاني سفرمي کند. اصطلاح چابک ها هم به اين دليل است که مردم شهر بولتون به افرادي کاري و البته طنزپرداز شهرت دارند.


اورتون_ تافي ها

اين لقب معروف پس از آن باب شد که يک فروشگاه شکلات به نام "مادر نوبلت" شيريني نعناعي اورتون را مي فروخت و تبليغ مي کرد.
گفته مي شود، قبل از هر مسابقه يک زن بين طرفداران اين تيم از اين شکلات ها پخش مي کرد.


فولام_ دهاتي ها


اين لقب از نام روستاي معروفي که بخش نماديني از زمين تمرين کراون کاتج (روستا) تيم فولام گرفته شده است.


ليورپول_ قرمزها

لقب ليورپول توضيح پيچيده اي ندارد، وقتي اين تيم رنگ قرمز را به عنوان رنگ پيراهن خود انتخاب کرد، اين لقب به ليورپول داده شد.



منچسترسيتي_ شهروندان/ آبي هاي شهر منچستر

لقب شهروند از پسوند نام اين باشگاه (سيتي) گرفته شده و لقب آبي هم به دليل رنگ پيراهن آنها که البته آبي آسماني است، به اين تيم اطلاق شده است.


نيوکاسل يونايتد_ زاغچه ها/ تون

نام زاغي ها از پيراهن سياه و سفيد اين باشگاه گرفته شده و لقب "تون" هم تلفظ محلي "تاون" است.


استوک سيتي_ کوزه گران

اين لقب از اين جهت به استوک سيتي داده شده که در منطقه اي که اين تيم قرار دارد، يعني در نورث استافورد شاير صنعت سفالگري و کوزه سازي بسيار رايج است.


ساندرلند_ گربه هاي سياه

در سال 1997 که ساندرلند به استاديوم لايت نقل مکان کرد، به هواداران اين تيم نيز فرصت داده شده تا براي تعيين لقب رسمي باشگاه راي بدهند.
يازده هزار نفر از هواداران اعلام کردند، لقب رسمي مورد نظر آنها "گربه هاي سياه" است، اين نام به سال 1800 ميلادي بر مي گردد که در آن سال يکي از اعضاي يک گروه شبه نظامي محلي در واحد توپخانه "ريور وير" از اين واحد فرار کرد، او فکر مي کرد يک گربه سياه به شکل شيطان بر او ظاهر مي شود.
در سال 1905 يک گربه سياه گاهي اوقات کنار رئيس باشگاه مي نشست و سه سال بعد يک گربه سياه در عکس هاي تيم ساندرلند ديده مي شد. هواداران فکر مي کردند گربه سياه براي آنها خوش يمن است.
در سال 1937 يکي از هواداران ساندرلند گربه سياهي را در جيب خود وارد ورزشگاه ويمبلي کرد و آن سال ساندرلند اولين جام حذفي خود را برد.
کار تا به آنجا پيش رفت که در دهه 60 (1960) يک گربه سياه در زمين اختصاصي روکر پارک اين تيم زندگي مي کرد و تحت مراقبت باشگاه بود.


تاتنهام هاتسپر_ اسپرز/ سوسن سفيد

اسپرز قطعا نام کوتاه شده هاتسپر است. سوسن سفيد هم به رنگ پيراهن تاتنهام اشاره مي کند.


وست بروم_ بگي ها/ کيسه چي ها

اعتقاد بر اين است که اين نام از شورت هاي مدل بگي که اعضاي اين تيم در سال هاي 1900 مي پوشيدند، گرفته شده، اما مورخ اين باشگاه مي گويد؛ در روزهاي اوليه ورزشگاه هاوتهورنز دو ورودي داشت که پشت هريک از دروازه ها بود.
در روز مسابقه ماموران اين ورودي ها پول هاي دريافتي را که بيشتر پني بود و رقم قابل توجهي مي شد، در کيسه هاي پارچه اي بزرگ جمع مي کردند. مدتي نگذشت که هواداران براي دادن پول خود ماموران را با عنوان "کيسه چي" صدا کردند و همين اسم بعدها روي اين تيم ماند.

وست هام_ چکش ها

لقب اين باشگاه از روي بخش دوم اسم آن "tlam" گرفته شده است.


وولور همپتون واندررز_ گرگ ها

به نظر مي رسد لقب اين باشگاه هم از روي بخش اول نام اين تيم "وولو" که به کلمه "ولوف" (گرگ) و ولوز (گرگ ها) نزديک است، گرفته شده است.

آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.