پیام تسلیت مقامات افغانستانی‌ برای شهادت رئیس جمهور ایران

مقامات پیشین افغانستان، لشکر فاطمیون و دیگر مقامات سیاسی افغانستان شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفتند.

 

 مقامات حکومت پیشین افغانستان شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفتند.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه سابق افغانستان و محمود صیغل، معاون سابق وزارت خارجه دولت کرزی شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را در پیام‌هایی جداگانه به ملت بزرگ ایران تسلیت گفتند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت سابق افغانستان در صفحه ایکس خود نوشت: با تأسف اطلاع یافتیم که جلالت مأب آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، جناب امیر عبداللهیان وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی ایران و شماری از همراهان شان در سانحهٔ سقوط هلی‌کوپتر در استان آذربایجان شرقی ایران جان باختند که موجب اندوه و تأثر خاطر گردید.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم شان، مردم دوست و برادر و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و مراتب غمشریکی عمیق خویش را تقدیم می‌دارم. 

لشکر فاطمیون نیز در بیانیه ای شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و همراهان ایشان را تبریک و تسلیت گفت.

کنسولگری افغانستان در مشهد نیز در بیانیه ای این ضایعه اسفناف را به رهبر انقلاب و ملت شریف ایران تسلیت گفت.

امام جمعه و رئیس شورای علمای شیعه قندهار در پی شهادت رئیس جمهور و وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه اعلام کرد این غم جانکاه، مؤلمه و تکان دهنده را به همه امت اسلامی، ملت مسلمان ایران، حوزات علمیه، مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مد ظله العالی تسلیت می‌گوییم.

رئیس پیشین کمیته المپیک حکومت سرپرست افغانستان در پیامی گفت فاجعه دردناک و جان باختن رئیس جمهور، آقای رئیسی و وزیر خارجه آقای امیر عبداللهیان ناراحت هستیم، به حکومت و مردم ایران تسلیت می‌گوییم و برای آن‌ها صبر جمیل می‌خواهیم.

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در پیامی به مناسبت شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش نوشت: مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود و مردم هوادار خویش را در پیوند با این رویداد فاجعه‌بار، به مقام معظم رهبری، دولت و ملت کشور برادر، دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشته و برای ایران اسلامی ثبات و اقتدار روزافزون آرزو می‌نماید.

محقق افزود: مردم افغانستان و ایران در طول تاریخ مشترک، در شادی و اندوه همدیگر شریک بوده‌اند و بدون تردید، این رویداد اندوهبار، تنها به ملت ایران منحصر نمانده و مردم افغانستان نیز از آن به شدت متاثر و متالم شده‌اند.

عبداللطیف پدرام دبیرکل حزب کنگره ملی افغانستان نیز در پیامی نوشت: فقید آیت‌الله رئیسی در دوره نه چندان طولانی مسئولیت عظیم خود، برای شکوفایی ایران و همبستگی مردمان منطقه ما کوشش عظیم نمود و در سطح جهانی از حقوق حقه‌ مردم فلسطین، دفاع کرد و با شجاعت جنایات رژیم صهیونیستی و مدافعان آمریکایی آن را در نوار غزه محکوم نمود.

عبدالرب رسول سیاف از رهبران ارشد جهادی افغانستان نیز در پیامی نوشت: حادثه دردناک و المناک سقوط بالگرد رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران که در اثر آن خود رئیس جمهور و همراهانشان جان‌های شیرین خود را به جان آفرین سپردند باعث تاثر عمیق و اندوه شدید ما گردیده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور اسبق افغانستان شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی را تسلیت گفت.

عبدالسلام حنفی معاون اداری نخست‌وزیر طالبان در پیامی اعلام کرد با تأثر و تأسف بی‌نهایت اطلاع حاصل نمودم که در اثر سقوط هلیکوپتر، رئیس محترم جمهور کشور دوست و مسلمان ایران آیت الله سید ابراهیم رئیسی، وزیر محترم امور خارجه دکتر حسین امیر عبداللهیان و هیأت همراه‌شان به مقام والای شهادت نائل گردیدند.

انا لله و انا الیه راجعون - شهادت رئیس محترم جمهور، وزیر محترم امور خارجه و هیأت همراه شان در این سانحۀ دلخراش هوایی، سبب اندوه و تأثر عمیق بنده گردیده، من این مصیبت بزرگ را خدمت دولت و ملت مسلمان آن کشور از صمیم قلب تسلیت عرض نموده و ابراز همدردی می‌نمایم. از بارگاه الله متعال برای رئیس محترم جمهور و هیأت همراه شان جنت الفردوس و برای ملت ایران صبر استدعا می‌نمایم.

بدون شک فقدان رئیس جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه دکتر حسین امیر عبداللهیان ضایعۀ بزرگی برای ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران است، اما مطمئناً ملت و رهبری ایران، با تدبیر و هوشیاری از این مرحله عبور نموده و مسیر خود را به سمت توسعه و پیشرفت ادامه خواهند داد. 

طالبان با صدور بیانیه‌‎ای شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت. 

مولوی عبدالکبیر به نمایندگی از دولت افغانستان گفته است: «حکومت سرپرست افغانستان در این غم در کنار کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

این در حالی است که شهروندان و شخصیت های رسانه ای و فرهنگی افغانستان در پی خبر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، وزیر امورخارجه و همراهان ایشان واکنش های گسترده ای داشته و در غم فقدان از دست دادن رئیس جمهور محبوب ایران سوگوار هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
روحشان قرین رحمت حق واجرشان با سیدالشهداء باشند.