مهارت های کامل بهورزان در تشخیص، شناسایی و درمان موارد مبتلا به مالاریا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بهورزان این دانشگاه آشنایی کاملی با نوع قالب ویواکس و نوع خطرناک فایسپارم را دارند از این رو نقش مهمی در عملیات سمپاشی برای مبارزه با مالاریا، تشخیص و پیگیری روند درمان بیماران مبتلا دارند.

  مهدی زنگنه عنوان کرد: بیماری مالاریا قابل درمان است و باید زیر نظر پزشک توسط بهورز یا مأمور مالاریا انجام شود و فرد دوره درمان خود را باید کامل طی کند تا از بازگشت بیماری جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری روند درمان بیماران مبتلا به مالاریا توسط بهورز به بیش از ۱۰ بار مراجعه حضوری بهورز به منزل فرد مبتلا صورت می گیرد، هر بهورز لوازم نمونه گیری، لام گیری و کیت های تشخیص مالاریا را دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: مالاریا یک بیماری انگلی است.عامل این بیماری، انگل‌های تک سلولی ازجنس پلاسمودیوم است که گونه های متعددی به نامهای ویواکس، فالسیپاروم و مالاریه وجود دارند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم درمان به موقع بیماری، علاوه بر انتقال بیماری به دیگران، می تواند در بعضی از موارد منجر به مرگ بیمار شود، شایع ترین علایم مالاریا شامل تب، احساس سرما، لرز و تعریق است و شایعترین روش انتقال مالاریا از طریق گزش پشه های آنوفل ماده است.

دکتر زنگنه گفت: هر فرد تب دار که در مناطق مالاریا خیز حضور دارد می تواند برای انجام آزمایش مالاریا به خانه های بهداشت و یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و به طور رایگان خدمات دریافت کند.

برچسب ها: مالاریا ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار