حفاظت از میراث فرهنگی در برابر احداث خیابان در قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: عبور خیابان از دو بنای ثبتی در خیابان بلاغی غیرممکن است.

خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست خبری با اشاره به کارنامه این اداره کل در سال گذشته گفت: با همراهی اصحاب رسانه، جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی پارسال به صورت ویژه برگزار شد.

وی افزود: باتوجه به تقارن ماه رمضان با ایام عید امسال از لحاظ گردشگر در تعطیلات با کاهش روبرو بودیم. استرلابی که از قلعه حسن صباح کشف شده هم روز شنبه با حضور وزیر میراث فرهنگی به صورت ویدئوکنفرانسی رونمایی می‌شود و همزمان موزه مردم شناسی در گازرخان آغاز به کار خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در طول هفته میراث فرهنگی، کارگاه تخصصی خوشنویسی با حضور دانش آموزان و دانشجویان خارجی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

وی گفت: عبور خیابان از دو بنای ثبتی در خیابان بلاغی غیرممکن است. در حوزه چهار انبیا با حادثه‌ای که ابتدای اسفند سال گذشته اتفاق افتاد بخشی از کاخ شکست و در ابتدا با چوب بست سعی کردیم طاق‌ها را ثابت کنیم که دچار پوسیدگی شده بودند و نگه داشتن آنها غیر ممکن بود. در این خصوص مقرر شد سطح سواره روی خیابان برداشته شود و به روی طاق‌ها رسیدیم. باتوجه به اینکه پوسیدگی زیاد بود ضخامت آسفالت هم قابل توجه بود خاک برداری انجام شد طاق‌ها جمع شد منتظر اقدام بعدی هستیم که عرشه سازه‌ای در خیابان اجرا خواهد شد که سواره بتن عبور کند و میراث فرهنگی هم بتواند کار‌های مرمت را انجام بدهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در خصوص تمام حمام‌ها توافقی در سال‌های قبل با شورای شهر داشتیم در خصوص ورود شهرداری به بافت‌های تاریخی قرار شد در بودجه شهرداری مبلغی برای این موضوع در نظر گرفته شود و حمام پیر حصار ناراحتی ساکنین بافت تاریخی را فراهم کرده که بتوانیم آن بخش را با مرمت از این وضعیت کنونی خارج کنیم و به شرایط مطلوبی برسد و کیفیت زندگی در بافت تاریخی را بتوانیم افزایش دهیم.

خزائلی گفت: بیش از ۱۴۰۰ اثر ثبت ملی در استان وجود دارد که با تلاش‌های همکاران ما این تعداد هر سال رو به افزایش است. در خصوص مسجد جامع که در سال‌های گذشته مطالعاتی در گنبد خانه توسط جهاد دانشگاهی انجام شده آزمایش‌های مختلف خاک انجام شده، سال گذشته مطالعات به تصویب تهران رسید و به استان ابلاغ شد. بحث جمع آوری داربست‌ها موضوعی هست که برنامه مرمت تزیینات ایوان را داریم که بعد از آن داربست‌ها جمع می‌شود که امیدواریم این مسجد را به ثبت جهانی برسانیم البته مسجد جامع در صدر این فهرست قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار