جلوگیری از ۱۰۳ سقط جنین در تالش

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در قرارگاه جوانی جمعیت استان گفت: با اجرای طرح نفس از ۱۰۳ سقط جنین در شهرستان تالش جلوگیری شده است.

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان صبح امروز (چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه) در نخستین نشست استانی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده این استان در تالار غدیر استانداری کنترل و مهار سقط جنینی را یکی از اقدامات ارزشمند دانست.

او با اشاره به احیای ۱۰۳ نوزاد در تالش گفت: با اجرای موفق طرح نفس از ۱۰۳ سقط جنین فقط در این شهرستان جلوگیری شد که قابل توجه و شایسته تحسین است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: نرخ باروری کلی در گیلان از ۱/۳۸ در سال ۱۳۹۵ به ۱/۰۶ در سال ۱۴۰۰ رسید و خوشبختانه طی ۲ سال اخیر شیب تند کاهش موالید در استان نسبتا مهار و منفی شده است.

دکتر آشوبی با اشاره به قانون جامع جوانی جمعیت و سهم قابل توجه این قانون در حوزه دانشگاه علوم پزشکی گیلان و وزارت بهداشت تصریح کرد: از زمان ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بالای ۸۰ درصد از مواد قانونی در استان اجرا شده است.

قرارگاه استانی جوانی جمعیت در گیلان

او به اقدامات انجام شده پیرامون صندوق رفاه دانشجویی مبنی بر پرداخت سالانه حداقل ۵۰ درصد ودیعه مسکن به دانشجویان بدون مسکن در این استان نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۳ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن در کنار پرداخت هدایا به دانشجویان صاحب فرزند شده از جمله این اقدامات در حوزه دانشجویان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با بیان اینکه ۵ درصد اعتبارات پژوهشی به تحقیقات خانواده محور اختصاص یافته است، افزود: ۴ طرح تحقیقاتی آسیب شناسی معضل جوانی جمعیت در کلان منطقه یک و تبیین مداخلات منجر به اصلاح آن در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصویب شده است.

دکتر آشوبی به تجهیز و راه اندازی چندین مرکز تخصصی درمان ناباروری در گیلان اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه ۳ مرکز تخصصی ناباروری در مرکز استان و علاوه بر آن در شرق و غرب استان نیز این مراکز فعال هستند.

او از عقد قرارداد با ۳ مرکز ناباروری خصوصی با بیمه پایه جهت کمک به جوانی جمعیت و افزایش زادآوری نیز خبر داد.

خدمات درمانی زوج‌های نابارور گیلان تحت پوشش کامل بیمه قرار گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با اشاره به تحت پوشش کامل بیمه پایه قرار گرفتن کلیه خدمات درمانی زوج‌های نابارور در این استان گفت: عقد قرارداد با مراکز درمان ناباروری بیمارستان الزهرا (س)، یک بیمارستان خصوصی و یک موسسه درمان ناباروری و تعهد خدمات خـاص نابارور IVF، IUI، ICSI، FET خدمات جنین اهدایی و رحم اجاره‌ای فرد نابارور گیرنده بر اساس سطح مجوز مراکز درمان ناباروری از جمله این اقدامات است.

دکتر آشوبی یکی از بند‌های قانون جوانی جمعیت را تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتن کلیه مادران طی دوران بارداری و شیردهی و کودکان تا پایان ۵ سالگی دانست و افزود: علاوه بر این خدمات، درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در مراکز درمانی گیلان نیز آغاز شده است.

او ارتقای مهارت مامایی کشور و افزایش تعداد ماما‌ها به ازای هر ۲ مادر در حال زایمان یک ماما ‏را از دیگر قوانین مطرح برشمرد و تصریح کرد: در همین راستا رشته دکتری مامایی و کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه اندازی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.