سفیر جدید چین در ایران کیست؟

زونگ پی‌وو دیپلمات ارشد چین در آمریکای شمالی و سفیر سابق این کشور در کانادا به عنوان سفیر جدید جمهوری خلق چین در تهران معرفی و به تهران وارد شد، این انتخاب در کنار انتقال سفیر سابق چین در ایران به عربستان سعودی حائز اهمیت ویژه‌ای است.

جمهوری خلق چین در طی ماه‌های اخیر تغییراتی را در کادر دیپلمات‌های خود در منطقه غرب آسیا اعمال داشت. یکی از مهم‌ترین تغییرات دیپلماتیک چین، پایان ماموریت چانگ هوا در تهران و عزیمت وی به ریاض برای تصدی پست سفارت این کشور در عربستان سعودی و انتصاب زونگ پی وو مدیرکل اسبق آمریکای شمالی وزارت امور خارجه چین به عنوان سفیر این کشور در ایران بود.

در همین زمینه چنگ وی کینگ سفیر سابق چین در ریاض نیز به مقام مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه چین منصوب شد.

زونگ پی وو دیپلمات ۵۶ ساله چینی متولد سال ۱۹۶۷ است. وی از دانشگاه امور خارجه چین (CFAU) فارغ التحصیل شده و در سال ۱۹۹۲ به طور رسمی به استخدام وزارت امور خارجه چین درآمد و در اولین پست دیپلماتیک خود از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۰۰ میلادی در اداره کل آمریکای شمالی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه چین به عنوان وابسته، دبیر سوم و معاون مدیر بخش فعالیت داشت.

وی در سال ۲۰۰۰ به مقام دبیر دوم و سپس تا پایان سال ۲۰۰۳ میلادی به عنوان دبیر اول سفارت چین در کانادا فعالیت داشت. در سال ۲۰۰۳ وی مجددا به اداره کل آمریکای شمالی و اقیانوسیه وزارت خارجه برگشت و در مقام دبیر اول، معاون مدیر کل و رایزن به خدمت خود ادامه داد. وی تا سال ۲۰۰۹ میلادی در مقام رایزن در این اداره به فعالیت خود ادامه داده و در از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان رایزن دوم (مشاور ارشد) در سفارت چین در لندن مشغول به کار بود.

زونگ پی وو پس از آن به مقام مدیرکلی آمریکای شمالی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه چین منصوب شده و در سال ۲۰۱۹ به عنوان سفیر جدید جمهوری خلق چین در کانادا منصوب شد.

بررسی سوابق زونگ نشان‌گر ترقی وی در مناصب دیپلماتیک و همچنین انتصاب وی در یکی از مهم‌ترین مناطق در روابط بین‌المللی و سیاست خارجی چین یعنی آمریکای شمالی است.

مناصب جدید چانگ هووا وچنگ وی کینگ سفرای سابق چین در تهران و ریاض

یکی دیگر از تغییرات مهم در سطح کادر دیپلماتیک چین در منطقه، عزیمت چانگ هووا از تهران به ریاض و انتصاب چنگ وی کینگ به مدیرکلی غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه جمهوری خلق چین است.

در طی سال‌های اخیر روابط عربستان سعودی و چین به بالاترین حد رسیده و ریاض سعی در گسترش روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی خود با پکن و پیدا کردن شریکی جدید در جهان غیر غربی دارد.

کشور چین نیز متقابلا به دنبال فرصت‌های جدید در سراسر جهان و بالاخص منطقه غرب آسیا و حوزه خلیج فارس به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مناطق دنیا در حوزه انرژی، سوخت و همچنین سیاست جهانی دارد.

سیاست راهبردی چین در منطقه غرب آسیا ایفای نقش موازنه گری و میانجی گری و کاهش نفوذ غرب و ایالات متحده در منطقه است.

در همین راستا و با تغییرات جدید وزارت امور خارجه این کشور در سطح ایران، عربستان سعودی و منطقه غرب آسیا، به وضوح میتوان اهمیت کشور‌های ایران و عربستان سعودی در سیاست خارجی چین را دریافت.

انتصاب زونگ پی وو می‌تواند آغازگر دور جدیدی از همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی ایران و چین باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
معلوم میشه ما برا چینیا خیلی مهمیم
آخرین اخبار