پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در مشهد آغاز شد

با حضور مسئولان کشوری و استانی، پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در حرم مطهر رضوی آغاز به کار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در مراسم افتتاحیه این کنگره در حرم مطهر رضوی گفت: اولین مرحله این کنگره در سال ۱۳۶۲ برگزار شد و پایه‌گذار آن نیز مقام معظم رهبری بوده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین قدردان زحمات مراجع عظام تقلید از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی نیز هستیم، از دغدغه تولیت آستان قدس رضوی نیز قدردانی می‌کنیم. این کنگره جهانی سابقه‌ای ۴۰ ساله دارد، از سال ۶۲ تا ۷۲، چهار کنگره برگزار شد و بین کنگره چهارم تا پنجم فاصله‌ای سی‌ساله افتاد و با همت تولیت آستان قدس رضوی امروز شاهد پنجمین کنگره هستیم.

عاملی تصریح کرد: در کنگره جهانی امام رضا (ع) در دوره‌های گوناگون با حضور کشور‌های مختلف حوزه آمریکای لاتین، غرب آسیا، آفریقا و اروپا نشست‌هایی برگزار شد و پنجمین کنگره با محوریت امام رضا و تأکید بر عدالت برگزار می‌شود. این کنگره به‌دنبال معرفت‌گشایی و رازگشایی با حقیقت الهی نسبت به موضوع عدالت و ظلم است.

دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) بیان کرد: باید توجه داشت که عصر ما، عصر توسعه ارتباطات و جهانی است و در این عصر همه در یک فضا قرار گرفته‌اند و آنچه بر ما می‌گذرد بر دیگران نیز خواهد گذشت. خداوند در قرآن دستور به عدل داده است و این دستور مشترک همه ادیان الهی است.

وی با تأکید بر اینکه باید عدالت کل جهان را دربرگیرد، خاطرنشان کرد: عدالت پیوند وسیعی با حقیقت دارد و بنیاد همه دستور‌های الهی بر پایه عدالت است. متأسفانه امروز نماد مهم‌ترین ظلم، کشتار جمعی مردم و کودکان در غزه است. کشته شدن بیش از ۱۶ هزار کودک و قتل‌عام بیش از ۵۰ هزار نفر و تخریب بیمارستان‌ها و منازل مسکونی، مصداق بارز ظلم و نشان از زخم بزرگ بر پیکره جامعه جهانی است.

دبیر پنجمین کنگره جهانی امام رضا (ع) در خصوص وضعیت بحرانی جهانی در حوزه‌های مختلف گفت: وقتی به وضعیت عمومی جهان نگاه می‌کنیم همه موارد پنج‌گانه جامعه انسانی در شرایط بحرانی قرار دارد و براساس آخرین آمار، ۲۸ درصد جمعیت جهان در شرایط نابرابری قرار دارند و این به‌معنای فرارگیر شدن ظلم بین جمعیت جهانی است.

عاملی گفت: براساس آمار سازمان جهانی غذا، بسیاری از مردم جهان با مشکل گرسنگی روبه‌رو هستند و ۲۷ درصد جمعیت جهان نیز از امنیت غذایی برخوردار نیستند. داشتن سرپناه حق اساسی همه مردم است و بیش از یک میلیارد جمعیت جهان زاغه‌نشین هستند. جمعیت ۲۵۰ میلیون نفری محروم از تحصیل در جهان نیز یک واقعیت است.

وی در خصوص آغاز کنگره جهانی امام رضا (ع) افزود: بسیاری از پیروان مکتب امام هشتم به‌دنبال این هستند که راهی برای نجات جهان از این بی‌عدالتی باشند و امیدواریم در این مسیر گام‌های مؤثری برداریم. در این کنگره بیش از ۸۰ مقاله در ۲۰ نشست ارائه خواهد شد و امیدوارم که با نگاه عدالت‌محور، گام‌های مؤثری برداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار