نرخ بیکاری کرمانشاه پارسال کاهشی بود

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه پارسال حرکت خوبی به سمت کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه صورت گرفت، گفت : برای کاهش بیشتر نرخ بیکاری استان شبانه‌روز تلاش خواهیم کرد.

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در دومین رویداد بزرگ اشتغال کرمانشاه که در دانشگاه رازی برگزار شد، از نرخ بالای بیکاری در کرمانشاه ابراز تاسف کرد و گفت : این ویژگی دولت سیزدهم است که به جای پنهان کاری مسائل، برای حل آنها پای کار می‌آید. ما نرخ بیکاری کرمانشاه را پنهان نمی‌کنیم، از مردم نیز بابت این وضعیت عذرخواهی می‌کنیم، اما پای آن ایستاده‌ایم تا روند کاهشی نرخ بیکاری ادامه دار باشد.

وی با بیان اینکه نرخ بالای بیکاری کرمانشاه مربوط به دیروز نیست و ما میراث‌دار این وضعیت هستیم، اظهار کرد: کرمانشاه در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ در رتبه اول بیکاری کشور قرار داشته و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم رتبه دوم را داشتیم.

استاندار کرمانشاه از روند کاهشی بیکاری استان در سال گذشته خبر داد و گفت: نرخ بیکاری استان در فصل بهار سال گذشته ۵.۲ درصد، در فصل تابستان ۳.۳ درصد و در فصل پاییز۱.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن کاهش یافته است، اما در زمستان ۲.۳ درصد بیشتر شده است و اگرچه هنوز نرخ بیکاری مجموع سال ۱۴۰۲ در کشور اعلام نشده، اما احتمالا میانگین کاهش نرخ بیکاری سال گذشته استان دو درصد بوده است.

صحرایی درباره چرایی افزیش نرخ بیکاری در فصل زمستان نیز یادآور شد: در درجه اول نباید فراموش کنیم که فصل زمستان به دلیل شرایط اقلیمی که دارد صرفا باید با زمستان سال‌های قبل مقایسه شود، نه فصل‌هایی مانند بهار و تابستان. به علاوه عوامل مختلفی از جمله عدم تحقق برخی وعهده‌های بانکی نیز در افزایش بیکاری فصل زمستان بی تاثیر نبوده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مجموع این آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته حرکت به سمت کاهش بیکاری اتفاق افتاده، اما کافی نبوده، افزود: دلیل اینکه با وجود روند کاهشی نرخ بیکاری باز هم جزو استان‌های اول هستیم، فاصله زیاد نرخ بیکاری کرمانشاه با میانگین کشور است که باعث می‌شود کاهش روند بیکاری چشمگیر نباشد.

وی با بیان اینکه حل مشکل بیکاری دغدغه شبانه‌روزی مسئولین و حق مردم است، خاطرنشان کرد: به جای اینکه وارد حاشیه شوم، تمام قد برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه تلاش می‌کنم.

صحرایی گفت: مشکل بیکاری کرمانشاه با غُر زدن درست نمی‌شود و برای اصلاح این وضعیت بیش از هر چیز نیازمند اصلاح فرهنگ کار در کرمانشاه هستیم.

استاندار کرمانشاه به بیان نمونه‌هایی از مراجعین جویای کار اشاره کرد که حاضر به کسب مهارت و دریافت تسهیلات برای خوداشتغالی نبودند و یا صرفا مشاغل اداری را مطالبه می‌کنند و عنوان کرد: تا زمانی که فرهنگ کار در استان اصلاح نشود، سایر اقدامات به تنهایی چندان کارساز نخواهد بود.

صحرایی سپس از ظرفیت‌های خوب اشتغالزایی در کرمانشاه یاد کرد و گفت: برای نمونه در بافت تاریخی مرکز شهر کرمانشاه ظرفیت اشتغال برای چند هزار نفر وجود دارد.

وی از وجود اماکن تاریخی از جمله خانه‌های تاریخی، حمام‌های تاریخی، زورخانه و... در وسعتی معادل حدود پنج هکتار از بافت مرکزی شهر کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: تنها در خانه صارم‌الدوله با سرمایه‌گذاری ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومانی حدود ۴۰ نفر مشغول به کار شده اند.

استاندار کرمانشاه از مطالبه هزار میلیارد تومانی از وزیر میراث فرهنگی برای استفاده از ظرفیت مراکز تاریخی شهر کرمانشاه و تبدیل کردن آن به یک قطب گردشگری خبر داد و عنوان کرد: ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر می‌توانند در این بخش تاریخی مشغول به کار شوند.

وی از لزوم توجه ویژه به کرمانشاه و چند استان کمتر توسعه یافته دیگر کشور یاد کرد و افزود: معتقدم با این ضرب آهنگ کند مشکلات چند استان کمتر برخوردار حل نمی‌شود و لازم است یک کارگروه چابک و موثر برای ایجاد عدالت در این استان‌ها ایجاد شود که صحبت‌هایی نیز در این خصوص با رئیس جمهور و هیات دولت داشتم و مورد موافقت قرار گرفت.

 صحرایی افزود: در ادامه این پیگیری‌ها قرار است فردا تیم اقتصادی استان نشستی با مجموعه کارشناسی و معاون اول رئیس جمهور داشته باشند تا نسخه سال ۱۴۰۳ برای کرمانشاه متفاوت و اثرگذار چیده شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه کمک‌های ملی به استان در حالیکه گفته می‌شود «استان آورده‌ای داشته باشد و دو برابر آن کمک ملی پرداخت کنیم» چندان کارساز نیست، اظهار کرد: ظرفیت اعتباری استان‌هایی مانند کرمانشاه محدود است و نمی‌توانیم برای هر بخش آورده‌ای اختصاص دهیم بلکه باید در برخی زمینه‌ها کمک‌های ملی بدون، چون و چرا به ما اختصاص یابد.

استاندار کرمانشاه سپس از وضعیت چند پروژه رها شده کرمانشاه از جمله فرودگاه یاد کرد و گفت: اگر باند فرودگاه را یک جای دیگر می‌ساختیم به صرفه‌تر بود تا باند فعلی را بهسازی کنیم، اما جای دیگری برای اجرای باند نداشتیم.

صحرایی با انتقاد از تاخیر در بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه، گفت: در گذشته بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه با ۸۰ میلیارد تومان قابل انجام بود، اما به دلیل تعلل این رقم اکنون به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی از افتتاح نمایشی راه آهن کرمانشاه نیز یاد کرد و گفت: اکنون فقط برای ارتقا سرعت قطار کرمانشاه به بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت، هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی از پیگیری برای تسریع در ساخت راه اهن کرمانشاه به خسروی هم خبر داد و گفت: کارگاه مسیر راه آهن کرمانشاه به خسروی خوابیده بود و تلاش کردیم با پیگیری‌های فراوان ۲۰۰ میلیارد تومان برای فعالسازی این کارگاه جذب کنیم.

استاندار کرمانشاه سپس از توجه ویژه به دانشجویان و دانشگاهیان یاد کرد و گفت: از ابتدای فعالیتم تاکنون بیش از ۲۲ جلسه با این قشر داشته‌ام که از خروجی آن برای پیشنهاد به دولت استفاده کردیم.

وی از قشر دانشگاهی خواست برای کمک به حل مشکلات استان نسخه بدهند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.