احداث فضای آموزشی در قم چهار برابر افزایش یافته‌است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم با بیان این‌که سال گذشته ۲۱۰ کلاس درس در قم احداث شد، گفت: در دولت سیزدهم چهار برابر آخرین سال دولت قبل در قم فضای آموزشی احداث شده‌است.

احمدرضا اجتهادی گفت: در حال حاضر ۳۰۵ هزار دانش‌آموز در ۷۰۰ فضای آموزشی در قالب ۶ هزار و ۷۰۰ کلاس درس تحصیل می‌کنند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم بیان کرد: سهم هر دانش‌آموز از فضای آموزشی قم، ۴.۲ مترمربع است که این میزان در سطح کشور به‌طور میانگین ۵.۲ مترمربع می‌باشد.

او ادامه داد: سرانه فضای آموزشی استان قم، یک مترمربع به ازای هر دانش‌آموز به نسبت میانگین کشوری کم است، در حالی‌که به صورت استاندارد باید هشت مترمربع باشد.

اجتهادی بیان کرد: اگر ۳۰۵ هزار مترمربع فضای آموزشی معادل ۱۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه در قم احداث شود، این استان به میانگین سرانه آموزشی در سطح کشور خواهد رسید.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم، استان قم از لحاظ سرانه آموزشی رتبه بیست و هفتم را در سطح کشور دارد و در کنار استان‌های سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان غربی، البرز و تهران قرار گرفته است.

اجتهادی گفت: از سوی دیگر به لحاظ تراکم دانش‌آموزان در کلاس، قم در رتبه سوم قرار دارد و به‌طور میانگین ۳۰ دانش‌آموز در هر کلاس حضور دارد؛ البته در برخی مناطق از شهر قم بیش از ۴۰ نفر در هر کلاس تحصیل می‌کنند.

او اضافه کرد: سالانه ۱۰ هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه می‌شود که بر این اساس سالانه باید ۳۰۰ کلاس درس به‌صورت ثابت احداث شود تا فضای آموزشی برای پوشش این تعداد دانش‌آموز فراهم شود.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم، حدود ۴۰ هزار دانش‌آموز غیرایرانی معادل ۱۴ درصد جمعیت دانش‌آموزی قم، در این استان تحصیل می‌کنند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم بیان کرد: ۲۱ درصد مدارس استان پارامتر‌های لازم را برای مدرسه مستحکم ندارد و نیازمند بازسازی است.

مدیرکل نوسازی مدارس قم افزود: ۲۵ درصد مدارس استان نیز نیازمند مقاوم‌سازی و تعمیرات اساسی است.

اجتهادی گفت: در سال ۱۳۹۹، ۵۵ کلاس درس، در سال ۱۴۰۰، ۶۳ کلاس، در سال ۱۴۰۱، ۱۴۰ کلاس و در سال گذشته با استفاده از اعتبارات ملی، استانی و خیران ۲۱۰ کلاس درس احداث و تحویل مجموعه آموزش‌وپرورش شد.

او افزود: امروز حدود ۳۵۰ کلاس درس شامل طرح‌های ملی، استانی و خیران در استان قم در حال احداث است؛ در دولت سیزدهم چهار برابر دولت قبل در قم فضای آموزشی احداث شده است.

اجتهادی افزود: در طول ۱۷ سال گذشته، بیشترین مدارس قم در مناطق محروم استان ساخته شده‌است.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم، مشکل اصلی مدرسه‌سازی در مناطق جمکران، ۱۵ خرداد، هنرستان، کلهری، بلوار غدیر و شهرک قدس نبود زمین است.

اجتهادی با بیان این‌که در ۲ سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان برای تجهیزات مدارس قم هزینه شده است، گفت: ۱۰ درصد مدارس قم بخاری گازی دارد که غیراستاندارد می‌دانیم و باید تعویض شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم بیان کرد: در سایت‌های ساخت نهضت ملی مسکن، شهرک پردیسان، بخشی از شهرک قدس و شهرک شهید زین‌الدین زمین قابل تامین است و مشکل تملک وجود دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم بیان کرد: خیران در ساخت ۷۰ درصد مدارسی که در سال گذشته تحویل شد، مشارکت داشتند و بر اساس میزان دقیق مشارکت، حدود ۵۰ درصد مدارس را خیران تکمیل و احداث کرده‌اند.

اجتهادی افزود: مجمع خیران استان قم در سال ۷۷ شکل گرفت؛ در طول بیش از ۲۵ سال خدمت این مجمع، ۳۰۰ خیر بیش از ۱۰۰ قطعه زمین تحویل آموزش‌وپرورش داده‌اند.

مدیرکل نوسازی مدارس قم با بیان این‌که ۵۰ درصد فضا‌های آموزشی قم را خیران احداث کرده اند، اضافه کرد: بر اساس قانون، اگر خیری ۵۰ درصد احداث مدرسه‌ای را انجام داد، دولت موظف است ۵۰ درصد مابقی را انجام دهد.

اجتهادی گفت: بیست‌وششمین جشنواره سالانه خیران مدرسه‌ساز استان قم روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه در اردوگاه ۱۵ خرداد برگزار می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم با اشاره به این‌که مدارس امروز به لحاظ نیاز مالی در وضعیت مناسبی نیستند، بیان کرد: خودکفایی مدارس باید در کشور نهادینه شود که در این زمینه احداث فضا‌های محدود مدیریت شده تجاری و نصب سامانه‌های خورشیدی در مدارس در دست اقدام است.

اجتهادی با بیان این‌که قم به‌عنوان اولین استان تجاری‌سازی مدرسه را پیگیری کرد، افزود: سال گذشته برای اولین بار در قم از کمیسیون ماده پنج مجوز حداکثر ۱۰۰ مترمربع فضای تجاری بدون نیاز به پارکینگ برای هر فضای آموزشی اخذ شد.

او اضافه کرد: هم اینک ۲۰ فضای تجاری در سطح مدارس استان داریم که درآمدی برای مدارس است و پیوست فرهنگی و اجتماعی این فضا‌ها نیز در سطح ملی تصویب خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم، استفاده از سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی را طرح دیگری برای درآمدزایی مدارس عنوان کرد: به ازای هر ۲۰ کیلووات سامانه خورشیدی که در مدارس احداث شود، ۹ میلیون تومان درآمدزایی ایجاد می‌شود؛ سرانه سالانه مدارس پنج میلیون تومان است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم تصریح کرد: حداقل فضای مورد نیاز برای نصب سامانه‌های خورشیدی ۲۵۰ مترمربع با هزینه ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.