استاندار کرمان:

جامعه باید نحوه ارتباط با گروه‌های ویژه را آموزش ببیند

فداکار بر حمایت دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی از محصولات تولیدی نابینایان و کم‌بینایان تاکید کرد.

محمدمهدی فداکار صبح چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در نخستین همایش هم‌بینایی و زیستی نو به میزبانی موسسه نگاه آفتاب مهر کرمان  گفت: ضرورت توسعه همه جانبه ایجاب می‌کند که همه با هم پیش برویم و توسعه انسانی، مهم‌ترین بُعد آن است و در این بین آموزش به عنوان اصلی‌ترین مسئله محسوب می‌شود.

وی به اهمیت فعالیت‌های علمی، پژوهشی برای پیشبرد برنامه اشاره داشت و افزود: نحوه تعامل و ارتباط با گروه‌های ویژه جامعه از جمله نابینایان باید آموزش داده شود.

استاندار کرمان به طرح پروژه‌های نیازمند ورود خیران در جلسات سالانه مجمع خیران استان اشاره داشت و بر حمایت دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی از محصولات تولیدی نابینایان و کم‌بینایان تاکید کرد.

موسسه نگاه آفتاب مهر مجموعه‌ای با وسعت ۵ هزار مترمربع و کارکرد آموزشی، مهارتی، فرهنگی، ورزشی، اقامتی و درمانی است که با مشارکت خیران و شهرداری کرمان به منظور خدمت‌رسانی به نابینایان و کم‌بینایان استان کرمان راه‌اندازی شده است.

زهرا مرتضوی، مدیر موسسه نگاه آفتاب مهر گفت: این مجموعه از ۲۷ مهر ۱۴۰۲ آغاز به کار کرده و در ۶ ماه فعالیت خود، شاهد توانایی‌های باورنکردنی نابینایان در مهارت‌آموزی رشته‌های مختلف از جمله بافندگی فرش بوده است.

وی افزود: امکانات مجموعه کاملا رایگان در اختیار نابینایان قرار دارد و این علاقه و استعداد نابینایان در یادگیری به ما یاد داد که با کلاس‌های قوی‌تر و متنوع‌تر پیش برویم.

مرتضوی پیشگیری را از اهداف مهم موسسه دانست و تصریح کرد: برنامه ما بر این است که از فناوری و تکنولوژی روز برای پیشگیری از نابینایی و کم بینایی استفاده کنیم. ما حتما فراملی می‌شویم و با دنیا ارتباط گرفته و علم روز را برای نابینایان و کم بینایان خواهیم آورد.

وی بیان  کرد: توانمندسازی نابینایان و کم‌بینایان علاوه بر فراهم کردن زمینه اشتغال، اعتماد به نفس و حضور این گروه را در جامعه ایجاد می‌کند.

مدیر موسسه نگاه آفتاب مهر گفت: کارگروه‌های آموزش، اشتغال، توانمندی، حقوق شهروندی و تربیت روانی، پنج کارگروهی است که در ۲ روز همایش برگزار می‌شود تا با استفاده از کمیته‌های ذیل آن در کشور برای نابینایان کار کرده و زندگی را برای آن‌ها تسهیل کنیم.

حل مشکلات قشر نابینایان باید در اولویت کار مسئولان باشد 

حجت الاسلام  ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان در این همایش برگزاری همایش هم بینایی و زیستی نو برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جامعه کم بینا و نابینا را  کار بسیار ارزشمندی دانست و گفت: سازمان‌های مربوطه بایستی با تعامل سازنده و استفاده از توانمندی‌های نابینایان در مسیر برطرف‌کردن مشکلات این قشر عزیز  گام بردارند.

وی افزود: این همایش با هدف ارتقای کیفیت زندگی، مشارکت اجتماعی و تسهیل فرایند توانمندسازی این افراد، برگزار شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه قبل از شرکت در این همایش  بازدیدی از نمایشگاه حاشیه این همایش داشته ام، بیان داشت: آثار هنری بسیار ارزشمندی در این نمایشگاه تولید شده است که نشان دهنده  توانمندی‌های بسیار خوب عزیزان کم بینا و نابینا در استان است.

وی افزود: با برگزاری  این چنین همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی، توانمندی‌ها وظرفیت‌ها بروز پیدا می‌کند و مردم بیشتر با آن آشنا می‌شوند.

حجت الاسلام حمیدی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان همایش هم بینایی و زیستی نو گفت: این یک اتفاق مبارکی است که امیدواریم آثار و برکات این همایش برای سال‌های سال برای انجمن‌های نابینایان استان و سراسر کشور باعث خیر و برکت باشد.  

وی افزود: قطعا پیشنهادات و مباحثی در یکی ۲ روز آینده در همین همایش مطرح می‌شود که باید مورد توجه مسئولان دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضایی استان کرمان و کسانی که باید پشتیبانی بکنند هم قرار خواهد گرفت.

 این مقام ارشد  قضایی در استان کرمان بیان کرد: دستگاه قضایی استان این آمادگی را دارد از پیشنهادات و مصوباتی که حاصل برگزاری کارگروه‌های این همایش در یکی ۲ روز است، حمایت کند   تا شاهد ارتقا و شکوفایی ظرفیت و توانمندی بیشتر انجمن کم بینا و نابینای استان در سطح کشور باشیم.  

رییس کل دادگستری استان  کرمان در این همایش ضمن تشکر از بانیان ساخت مجموعه آفتاب مهر  افزود: از نگاه بسیار بزرگ بانیان ساخت مجموعه آفتاب مهر  که سنگ بنا‌های بسیار خیری در جای جای استان کرمان بنا نهادند و آثار ماندگاری را از خود به جا گذاشتند به سهم خودم تشکر و قدردانی می‌کنم.

نخستین همایش هم‌بینایی و زیستی نو  با تلاش موسسه نگاه آفتاب مهر، در ۵ و ۶ اردیبهشت ماه با هدف ارتقای مهارت‌آموزی، ارتقای شغلی و بهبود کیفیت زندگی نابینایان در حال برگزاری است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار