جلوگیری از اضافه برداشت آب در ابرکوه

رئیس اداره منابع آب ابرکوه، از صرفه جویی بیش از ۷۵۰ هزار متر مکعب آب در یک سال گذشته در این شهرستان خبر داد.

سید یحیی هاشمی نژاد رئیس اداره منابع آب ابرکوه با اشاره به اهمیت حفظ آبخوان‌ها گفت: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی و با تلاش گروه گشت و بازرسی این اداره، تعداد ۶ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شد و با تقلیل منصوبات و کاهش آبدهی چاه‌های دارای اضافه برداشت، در یک سال گذشته بیش از ۷۵۰ هزار متر مکعب در برداشت آب صرفه جویی شده است.

وی با بیان اینکه چاه‌های غیرمجاز تعیین تکلیف شده است، افزود: با انجام دیگر اقدامات حفاظتی، تعداد ۱۴ مورد ادوات حفاری غیر مجاز توقیف شد و همچنین ۱۶ مورد قطع برق و پلمب منصوبات چاه‌های مجاز دارای تخلف، ۲ مورد کشیدن منصوبات و انسداد چاه‌های غیرمجاز و همچنین ۵ مورد قطع لوله انتقال غیرمجاز و علمک فروش آب انجام شد. 

هاشمی نژاد با اشاره به همکاری خوب دستگاه قضایی و انتظامی شهرستان برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب زیر زمینی و سطحی اظهار داشت: این اداره با هرگونه تخلف در زمینه منابع آبی برخورد قانونی و جدی خواهد داشت.

رئیس اداره منابع آب ابرکوه با بیان اینکه ۳۳۷ مورد مجوز برای جبران کاهش آبدهی مجاز چاه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات و شرب صادر شده است، ابراز کرد: ۱۳۹ مورد مجوز تأمین آب برای واحد‌های صنعتی، خدماتی و دامی صادر شده است. 

وی همچنین به وضعیت خوب شهرستان در نصب کنتور‌های هوشمند در دو بخش کشاورزی و صنعتی اشاره کرد و گفت: حدود ۹۶ درصد از چاه‌های کشاورزی و ۶۳ درصد از چاه‌های صنعتی این شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شدند و برای سومین سال پیاپی طرح تحویل حجمی آب کشاورزی با همکاری کشاورزان به طور کامل انجام شد. 

رئیس اداره منابع آب ابرکوه افزود: ۱۴۰۰ مورد بازدید چاه و قنات و کالیبراسیون کنتور‌های هوشمند چاه‌های کشاورزی و صنعت و خدمات از سوی گروه گشت و بازرسی این اداره انجام شده است.

وی همچنین ابراز کرد: در راستای مشارکت همگانی مردم و مسئولین در حفاظت بیشتر از منابع آب، تعداد ۱ جلسه شورای حفاظت از منابع آب و ۲ جلسه میز خدمت در محل نماز جمعه برگزار شد. 

هاشمی نژاد در پایان به لایروبی بستر رودخانه گاشار، بهسازی و ترمیم بند خاکی رحیم آباد اشاره کرد و گفت: عملیات لایروبی رودخانه گاشار به طول ۷ کیلومتر انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار