مدل‌های آب‌وهوایی تغییر مکان ماهواره‌ها را هم پیش‌بینی می‌کنند

تحقیقات جدید مشخص کرده است که مدل‌های آب و هوایی می‌توانند حرکت و جابجایی ماهواره‌ها را به درستی پیش‌بینی کنند.

از «فیز»، مدل‌های آب و هوایی علاوه بر پیش بینی وضعیت هوا، می‌توانند به فهم و پیش بینی این مساله کمک کنند که ماهواره‌ها چگونه به رویداد‌های آب و هوایی مانند توفان واکنش نشان می‌دهند.

محققان در موسسه تحقیقات اتمسفری و زمین (INAR) در دانشگاه هلسینکی دریافتند که مدل‌های آب و هوایی امروزی می‌توانند انرژی خارج شده (ساطع شده) از زمین و بازتاب یافته در فضا را که بطور مستقیم بر حرکت ماهواره‌های مدار پایین (LEO) تاثیرگذار هستند، بطور صحیح پیش بینی کنند.

محققان با استفاده از این مدل‌ها، به این نکته پی بردند که ماهواره‌های مدار پایین چگونه به رویداد‌های آب و هوایی مانند گردباد‌های استوایی با ابر‌های بلند و بازتابی، پاسخ می‌دهند. نتایج این تحقیق به تازگی در نشریه «تحقیقات ژئوفیزیک» منتشر شده است.

آنها در این کار پژوهشی از مدل‌های آب و هوایی عددی استفاده کردند که شبیه‌ساز‌های رایانه‌ای پیچیده‌ای هستند که شرایط اتمسفری آینده را بر اساس مشاهدات کنونی و قوانین فیزیک پیش بینی می‌کنند.

مدل‌های آب‌وهوایی/ تغییر مکان ماهواره‌ها

اهمیت این یافته‌ها در پتانسیل آنها در ارتقای ردگیری و کنترل ماهواره‌ها نهفته است که این مساله می‌تواند کارآمدی و قابلیت اعتماد به عملیات ماهواره‌ای را بهبود بخشد.

صنم مطلق‌زاده مولف اصلی این مطالعه گفت: شناخت اینکه وضعیت آب و هوا چه تاثیری بر ماهواره‌ها دارد، موجب ارتقای دقت سنجش و اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای مورد استفاده در مطالعات آب و هوایی می‌شود. این یافته‌ها به یک چالش مهم در قابلیت اعتماد به داده‌های ماهواره‌ای رسیدگی می‌کند که همانا تعیین مدار دقیق ماهواره‌ای است که رویداد آب و هوایی بر آن تاثیر دارد.

ماهواره‌ها نقش مهمی در نظارت بر گیاهان، ردگیری منابع آبی و نظارت بر تغییرات یخچال‌های طبیعی از طریق روش‌های اندازه‌گیری مختلف دارند. شناخت بهتر حرکت و جابجایی ماهواره‌ها همچنین می‌تواند به کار نظارت بر آب و هوا و مدیریت فجایع کمک کند.

منبع: ایرنا

برچسب ها: آب و هوا ، ماهواره ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار