رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: همکاری مرغداران و رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی ضامن تولید مستمر و پایدار واحدها و اشتغال‌زایی مربوطه خواهد بود.

 محمدکریم پورمند  با بیان اینکه شعار هفته سلامت «سلامت من حق من» است، بیان کرد:در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است، نقش سازمان دامپزشکی کشور در اقتصاد مردم‌محور همگام با سلامت جامعه بدون واسطه و مستقیم است و توجه به مسائل اقتصادی هم‌زمان با رعایت اصول بهداشتی توسط فعالان صنعت ضروری است.

وی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان به‌عنوان یک بیماری مشترک انسان و دام علاوه بر اینکه سلامت جمعیت انسانی و طیور را تهدید می‌کند، می‌تواند ضربه اقتصادی نیز به اقتصاد یک کشور و تجارت بین‌المللی آن وارد کند؛ بنابراین نظارت و مراقبت فعال و غیرفعال دامپزشکی در زمینه تولید گوشت مرغ سالم، اقتصاد روستا، حفظ صنعت طیور و سلامت کشور امری است که به طور مستمر در جریان است.

پورمند به لزوم رعایت نکات بهداشت در روند تولید طیور گوشتی اشاره کرده گفت: تولید گوشت مرغ باکیفیت و سالم که تأمین‌کننده نیاز جامعه به این فرآورده خام دامی است، نیازمند رعایت موارد و نکات بهداشتی در روند تولید و پرورش طیور گوشتی است. ازاین‌رو کارشناسان دامپزشکی با رصد و پایش بیماری‌های مختلف طیور طی دوره پرورش و همچنین بررسی شرایط و نحوه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مرغداری‌ها، به بهبود و ارتقای سطح کیفیت و کمیت محصول تولیدی کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: باهدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های طیور، مراقبت‌های فعال و غیرفعال در مرغداری‌های سطح استان، روستاها و تالاب‌ها در حال انجام است و نظارت بر اقدامات بهداشتی مرغداران نیز در تمامی مراحل تولید طیور گوشتی از تهیه جوجه، حمل‌ونقل و اقدام به جوجه‌ریزی در سالن‌های مرغداری و همچنین نظارت و پایش در طول دوره پرورش، توسط کارشناسان بهداشتی دامپزشکی صورت می‌گیرد و از طریق سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های طیور (GIS) ارزیابی و بررسی می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، کارشناسان دامپزشکی بر بیش از ۲۳ میلیون و ۶۸۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان نظارت بهداشتی فعال و مستمر انجام داده‌اند که نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

وی گفت: بازدید از مرغداری‌ها با رعایت کامل شرایط امنیت زیستی توسط کارشناسان صورت می‌گیرد و در تمامی مراحل پرورش، آموزش‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی به مرغداران ارائه می‌شود.

پورمند خاطرنشان کرد: به‌منظور افزایش راندمان تولید و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند نیوکاسل، برونشیت و آنفلوانزا به مرغداران توصیه می‌شود مقررات بهداشتی و مدیریتی نحوه ورود به سالن رعایت شود، واکسیناسیون طیور طبق دستورالعمل ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور انجام شود، مقررات بهداشتی و مدیریتی در خصوص دان و مواد اولیه رعایت شود، مدیریت کود و بستر سالن مرغداری و در پایان دوره پرورشی عقیم‌سازی کود مرغداری طبق دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور انجام شود و نگهداری طیور در فضای محصور و دور از ارتباط آزاد با پرندگان مهاجر آبزی و پرندگان آزاد پرواز انجام شود.

این مسئول از مردم خواست هرگونه تلفات در طیور صنعتی، روستایی و حیات‌وحش را با قید فوریت به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی شهرستان گزارش دهند تا اقدامات متناسب برنامه‌ریزی و عملیاتی گردد.

وی در پایان تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بر واکسیناسیون بیش از ۸۷۵ هزار قطعه طیور بومی و بالغ به ۵۱۹ میلیون قطعه جوجه توسط مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی نظارت مستمر داشته‌اند که به‌طورقطع همکاری مرغداران و رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی ضامن تولید مستمر و پایدار واحدها و اشتغال‌زایی مربوطه خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار