غذا‌هایی که ما را نابود می‌کنند

رژیم غذایی نقش اساسی در شکل دادن به سلامت و تندرستی ما دارد هر لقمه‌ای که می‌خوریم بر فرآیند‌های فیزیولوژیکی مختلف بدن تأثیر می‌گذارد.

یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی، بلوک‌های ضروری را برای عملکرد‌های بهینه بدن، حمایت از رشد و عملکرد بهتر سیستم ایمنی فراهم می‌کند. برعکس، انتخاب‌های غذایی نامناسب و ناسالم، مانند غذا‌های فرآوری شده، میان وعده‌های شیرین و چربی‌های ناسالم، می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی، التهاب و بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت و اختلالات قلبی عروقی شود. ما عاشق مصرف روزانه چندین غذا هستیم که به شدت بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند آسیب خاصی به اندام‌های ما وارد کند.

در این مطلب به فهرستی از غذا‌های لذیذ و دوست داشتنی که می‌توانند بر اندام‌های بدن ما تأثیر بگذارند، اشاره شده است.

آسیب چیپس به مغز
چیپس حاوی چربی‌های ناسالم و سدیم بالایی است که می‌تواند بر سلامت مغز تأثیر منفی بگذارد. مصرف منظم چنین تنقلاتی می‌تواند منجر به التهاب در مغز، اختلال در عملکرد شناختی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر شود. افزودنی‌های مصنوعی و نگهدارنده‌هایی که معمولا در چیپس یافت می‌شوند ممکن است باعث بروز استرس اکسیداتیو و آسیب به سلول‌های مغز شود. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله نورولوژی منتشر شده، مصرف غذا‌های بسیار فرآوری شده مانند چیپس و کلوچه، به طور منظم، می‌تواند تأثیر بدی بر عملکرد شناختی ما داشته باشند.

آسیب نودل به چشمان
هیچ شواهد مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد نودل ذاتا برای چشم مضر است. با این حال، نودل‌های فوری و انواع فرآوری شده مشابه، اغلب فاقد مواد مغذی ضروری برای سلامت چشم، مانند ویتامین‌های A، C و E و آنتی اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و زآگزانتین هستند. مصرف طولانی مدت غذا‌های دارای مواد مغذی کم امکان دارد باعث تضعیف سلامت کلی از جمله سلامت چشم شود. علاوه بر این، مصرف بیش از حد سدیم و چربی‌های ناسالم موجود در برخی از محصولات نودل می‌تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر منفی بگذارد که به طور غیر مستقیم بر سلامت چشم نیز تأثیر می‌گذارد. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل کلید حمایت از سلامت مطلوب چشم است.

آسیب شکلات شیری به پوست
طبق مطالعه‌ای که در ژورنال آنلاین درماتول انتشار یافته، شکر و محصولات لبنی پر چرب، محتوای کالری بسیاری از شکلات‌ها را تغییر می‌دهند، شکلات‌های شیری سرشار از قند و چربی‌های ناسالم هستند و به طور بالقوه می‌توانند مشکلات پوستی را تشدید کنند. مصرف غذا‌های شیرین مانند شکلات شیری ممکن است به افزایش سطح انسولین کمک کند و منجر به التهاب و بدتر شدن آکنه شوند. علاوه بر این، شکلات‌های شیری اغلب حاوی لبنیات هستند که می‌تواند باعث واکنش‌های پوستی در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به لبنیات شود. انتخاب شکلات تلخ با محتوای کاکائو بیشتر و شکر کمتر می‌تواند انتخاب بهتری برای سلامت پوست باشد.

آسیب روغن پالم به قلب
تأثیر روغن پالم بر سلامت قلب اغلب مورد بحث است. در حالی که برخی از مطالعات نشان می‌دهد که محتوای چربی اشباع بالای آن ممکن است سطح کلسترول LDL را افزایش دهد، برخی دیگر استدلال می‌کنند که پروفایل اسید چرب متعادل آن می‌تواند اثرات خنثی کننده یا حتی مفیدی داشته باشد. طبق مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده: وقتی روغن پالم جایگزین چربی‌های ترانس در رژیم غذایی شد هیچ اثر نامطلوب قابل توجهی بر سلامت قلب دیده نشد. با این حال، طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA)، روغن پالم در مورد سمیت بالقوه اسید‌های چرب مورد انتقاد قرار گرفته است. این گزارش حاکی از آن است که وقتی روغن پالم گرم می‌شود، گلیسیدول تولید می‌شود که یک ماده سرطان زای بالقوه است.

آسیب غلات شیرین
غلات شیرین به دلیل عوامل متعددی می‌توانند هضم غذا را مختل کنند. اولا، آنها معمولا فیبر کمی دارند، یک ماده مغذی برای حفظ حرکات منظم روده و ارتقاء هضم سالم ضروری است. علاوه بر این، محتوای قند بالا در این غلات می‌تواند منجر به افزایش سریع و متعاقب آن افت سریع قند خون شود که ممکن است باعث ناراحتی گوارشی، نفخ و یبوست شود. علاوه بر این، غلات قندی اغلب فاقد مواد مغذی ضروری برای عملکرد بهینه دستگاه گوارش هستند. مصرف بیش از حد غلات قندی نیز می‌تواند بر تعادل باکتری‌های روده تأثیر منفی بگذارد و منجر به مشکلات گوارشی و پیامد‌های بالقوه درازمدت شود.

منبع: همشهری آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرخ کردنی ها و کباب کردنی های شدید
آخرین اخبار