نامناسب بودن معابر، مشکل آزار دهنده معلولان کردستانی

معلولان به عنوان بخشی از جامعه ما همواره با مشکلی به نام نامناسب بودن معابر برای تردد دست و پنجه نرم می‌کنند.

مناسب‌سازی به عنوان یک مطالبه مهم جامعه کم‌توانان از مهم‌ترین نیاز‌هایی است که موفقیت در تحقق اهداف و برنامه‌های این حوزه نیازمند همکاری و همراهی تمامی ارگان‌ها و آحاد جامعه است.

مرادی از آسیب دیده‌های چشمی سنندجی می گوید: در معابر اصلی شهری به دلیل نامناسب بودن از لحاظ مهندسی و وجود دست فروشان در پیاده رو‌ها و پهن کردن بساتشان بر روی خطوط مشخص شده، با مشکل روبه رو هستیم.

محمدی از کم توانان حرکتی سنندجی نیز می‌گوید: ما برای پیگیری امورات اداریمان باید به برخی از ادارات برویم که تردد در بسیاری از ادارات برای ما ناممکن و یا با دشواری‌های زیادی همراه است.

استاندار کردستان هم با اعلام نارضایتی از وضعیت مناسب‌سازی معابر و اماکن در استان، اضافه کرد: هرچند شهر سنندج شهر تپه‌ها بوده و پستی و بلندی و توپوگرافی خاص خود را دارد، اما وظیفه دستگاه‌ها و شهرداری است که تکلیف خود را نسبت به این قشر انجام دهند تا بدون مشکل تردد کنند.

زارعی کوشا افزود: موضوع مناسب‌سازی معابر باید در اولویت قرار گیرد و اهتمام بیشتری نسبت به آن در استان وجود داشته باشد و با دستگاه‌هایی که در این زمینه کم کاری کنند برخورد خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار کردستان نیز کمبود اعتبار را از مهم‌ترین دلایل عدم مناسب‌سازی نشدن ساختمان‌های اداری و اماکن عمومی اعلام کرد و گفت: سعی کردیم در زمینه مناسب‌سازی برخی زیرساخت‌ها ازجمله آسانسور، رمپ معلولان، سرویس‌های بهداشتی را رعایت کنیم، اما امکان اینکه بخواهیم تمام ساختمان‌های موجود ایمن‌سازی و مناسب‌سازی شود منابع مالی کافی نداریم.

حبیبی افزود: ایمن‌سازی فضا‌ها و مناسب‌سازی اتوبوس‌های شهر در سنندج انجام شده و باید به سایر شهر‌های استان هم تعمیم داده شود.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان نیز با بیان اینکه در زمینه مناسب‌سازی کار بر زمین مانده زیاد است، گفت: شهرداری‌ها از دستگاه‌هایی هستند که بیشترین وظیفه در موضوع مناسب‌سازی را به عهده دارند و باید در زمینه مناسب به صورت جهادی وارد شوند.

رسولی خاطرنشان کرد: کردستان در زمینه دسترس‌پذیری ادارات برای جامعه معلولان در ردیف‌های آخر جدول قرار دارد و جزو استان‌های آخر کشور است.

مناسب‌سازی صرفاً برای افراد معلول نیست و سایر اقشار جامعه مانند کودکان، سالمندان، زنان باردار و ... هم با این موضوع مرتبط هستند.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تکلیف همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در رابطه با مناسب‌سازی اماکن عمومی و ... را مشخص کرده و انتظار می‌رود، دستگاه‌ها نسبت به انجام وظایف خود در این خصوص اهتمام ویژه داشته باشند.

در سنندج هفده هزار معلول و جانباز وجود دارند.

برچسب ها: معلولان ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام
مسئولین محترم لطفأ محض رضای خدا فکری برای رفع مشکلات معلولین عزیز بکنید ،