احمد فاضل زاده گفت: نتایج رتبه بندی دانشگاهها، در رقابت پذیری و برخورداری از منابع و تسهیلات حمایتی حائز اهمیت است.
او ادامه داد: معیارهای جدید رتبه بندی ملی دانشگاههای کشور (ISC) که اسفندماه گذشته در کارگروه رتبه بندی و جلسه شماره ۹۷۲ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شد و ملاک رتبهبندی سال ۱۴۰۳ قرار میگیرد و به زودی پرسشنامههای مربوط به رتبه بندی امسال در اختیار دانشگاهها و موسسات پژوهشی قرار خواهد گرفت.
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام عنوان کرد: در معیارهای جدیدرتبه بندی، به گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه ها، مرجعیت علمی و فناوری کشور در سطح بین المللی و پاسخگو بودن دانشگاهها به حل مسائل کشور توجه ویژهای شده است.
فاضل زاده اضافه کرد: معیارهای ۶ گانه رتبهبندی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام شامل آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری، فرهنگی- اجتماعی و دانشجویی و مدیریت و بهره وری است.
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اظهار کرد: امروزه دانشگاهها به عنوان نهادهای ارزشآفرین اجتماعی و اقتصادی، یکی از مهمترین و موثرترین ارکان در اقتصاد دانش بنیان به شمار میروند؛ بنابراین رتبه بندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از مهمترین دغدغههای سیاستگذاران حوزه علم و فناوری است.
او ادامه داد: رتبه بندیهای علمی علاوه بر اطلاع رسانی به جامعه در مورد عملکرد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، به مقایسه بین دانشگاهها میپردازند. دانشگاهها از نتایج رتبه بندیها برای تعیین اهداف، برندسازی و تبلیغ خود به منظور جذب دانشجو، استادان و پژوهشگران برجسته استفاده میکنند.
رئیس مؤسسه ISC گفت: این موسسه همواره همکاری و تعامل سازندهای با شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر نهادهای سیاستگذار علم و فناوری دارد و شاخصهای مورد نیاز را در بحث بهره وری دانشگاهها در تولید علم و فناوری ارائه میکند.