قله‌های شعر فارسی از نظر رهبر انقلاب چه کسانی هستند؟ + فیلم

شعر فارسی در قله‌ اشعار جهان چشم نوازی می‌کند و همچنین کسانی در قله‌ شعر ایرانی خود نمایی کرده‌اند؛‌ اول اردیبهشت به‌ اسم شاعری نامگذاری شده که از منظر رهبر انقلاب در صدر قله شعر فارسی قرار دارد.

نخستین روز اردیبهشت‌ماه به نام سعدی شیرازی نام گذاری شده است؛ شاعری که پس از گذشت هزاران سال همچنان با خواندن شعرهایش احساس غربت نمی‌کنیم؛ انس با اشعار او ملموس است و اشعارش آرامش روح و روان.

اما از این شاعر فارسی زبان که باعث افتخار این مرز و بوم است چه میدانیم؟

چه اندازه از او برایمان گفتند؟ امروز ویژگی‌های این شاعر ارجمند را از بیانات رهبر انقلاب خواهید خواند؛ رهبری که خودش مانوس با شعر و ادبیات فارسی است.

آیت‌الله خامنه‌ای با حوزه‌ی شعر و ادبیات مأنوس هستند و حتی به نقد کتاب‌های ادبی و شعر هم می‌پردازند. با بسیاری از شاعران، نویسندگان و روشنفکران زمانه در ارتباط بودند و در ایامی که در مشهد حضور داشتند در برخی از انجمن‌های ادبی که با حضور شعرای بزرگ تشکیل می‌شد شرکت می‌کردند و اکنون نیز سالانه با شاعران کشور جلساتی دارند. در انجمن‌های ادبی به نقد شعر می‌پرداختند و خودشان نیز اشعاری را سروده اند.

ایشان در طول تاریخ شعر فارسی را همیشه پاس داشتند و مورد اهمیت قرار میداند؛ رهبر انقلاب برای شعر فارسی اشخاصی را به عنوان قله انتخاب نمودند و از آنها به عنوان قله‌های هنر شعری طول تاریخ کشور یاد کردند.

قله‌های شعر فارسی چه کسانی هستند؟

آیت الله خامنه‌ای در تشریح اسما این شاعران افرادی همچون سعدی، حافظ، مولوی و فردوسی را نام بردند و بیان کردند: قلّه‌های شعر فارسی چه کسانی هستند؟ سعدی، حافظ، مولوی، فردوسی؛ اینها قلّه‌های شعر فارسی‌اند. شما ببینید شعر اینها که قلّه‌ی هنر شعریِ طول تاریخ ما است، در چه جهت‌هایی به کار رفته! سعدی یک بوستان دارد که بهترین اثر هنری او است -گلستان بعد از بوستان قرار میگیرد- در بوستان شما نگاه کنید، [می‌بینید]این هنر فاخرِ فوق‌العاده برجسته همیشه در خدمت اخلاق، در خدمت تعلیم، در خدمت تعهّد [است]؛ از اوّل تا آخرِ بوستان این جوری است [یعنی]هنر شعر در خدمت اخلاق است.

اینها اوج هنر شعری ما است!

سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

عشق محمّد بس است و آل محمّد

این بیتی از ابیات گران‌بهای سعدی شیرازی است که رهبر انقلاب در دیدار شاعران در سال ۹۸ از آن یاد کردند و به عنوان اوج هنر شعری معرفی کردند.

سعدی؛ یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی

آبان‌ماه سال ۶۳ بود که حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی به مناسبت برگزاری کنگره بزرگداشت سعدی شیرازی، سعدی را یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی برخواندند و فرمودند: بی شک سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی و محصول شعر و نثر و تشکیل‌دهنده یکی از برازنده‌ترین اندام‌های پیکره شکوهمند فرهنگ کنونی ماست؛ پند سعدی که مایه گرفته از معارف قرآن و حدیث است همواره نقش زرین خاطر پندآموزان و زبان فصیح و صریح او، رازگشای گنجینه‌های معانی برای دل‌های جوینده و مشتاق بوده است؛ و امروز مانند همیشه عزیزترین هدیه احباب سخن و ارباب خرد را می‌توان در بدایع طیبات دیوان او و زیباترین گل‌های اندیشه بشری را در گلستان مصفای نظم و نثر او جست و یافت.

هنر بزرگ سعدی!

رهبر انقلاب در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۷۰ هنر بزرگ سعدی را اینطور بیان کردند: به نظر من، هنر بزرگ کسانی مثل سعدی یا حافظ یا فردوسی این است که ۷۰۰ سال پیش یا هزار سال پیش، طوری حرف زدند که ما امروز وقتی که آن سخنان را باز می‌گوییم، اصلاً احساس غربت و وحشیگری نمی‌کنیم؛ اصلاً زبان، زبان امروز است؛ یعنی حقیقتاً می‌شود گفت که هزار سال جلوتر از زمان خودشان حرف زدند.

تجلیل رهبر انقلاب به ساحت این شاعر گرانقدر فقط در بیاناتشان نمایانگر نیست؛ بلکه ایشان در عصر روز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ با سفری به استان فارس، با حضور در آرامگاه سعدی شیرازی، قله شعری فارسی را پاس داشتند و احترام کردند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار