طنین نوای هزار دف در پالنگان + تصاویر

نوای دلنشین هزار دف نواز عصر روز جمعه با حضور د‌ف‌نوازانی از سراسر کشور و بیش از ٣٠ هزار گردشگر داخلی و خارجی در روستای گردشگری پالنگان کردستان طنین‌انداز شد.

مراسم هزار دف پالنگان از جمله مهم‌ترین مراسم‌های آئینی در این منطقه است، جشنی که هر ساله در روز‌های واپسین فروردین‌ماه برگزار می‌شود.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته از مدت‌ها قبل از زمان برگزاری این مراسم آئینی، تدارکات و تمهیدات لازم توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شده بود و مردم مهمان‌نواز پالنگان نیز از چند روز قبل روستای خود را آماده میزبانی از مهمانان کرده بودند.

مراسم دف‌نوازی در این منطقه از دیرباز دارای ویژگی، غنا، ریشه و اصالت بوده و سینه به سینه نقل شده تا به دست ما برسد؛ در این آئین مذهبی و عرفانی ضمن فعالیت صد‌ها گروه در این حوزه، گردشگرانی از داخل و خارج از کشور مهمان دل‌های گرم مردم پالنگان بودند تا آوای رحمانی دف را به گوش جهانیان برسانند.

اجرای نوای هزار دف با حضور بیش از ٣٠ هزار گردشگر داخلی و خارجی در پالنگان

در این آیین عرفانی، دف‌نوازان با قرار گرفتن بر روی پشت بام خانه‌های پلکانی روستا و دف نوازی، نوای عرفانی مولودی خوانی سرداده و تمام روستا با نوای دلنشین ساز و دف آغشته شد.

استاندار کردستان در این مراسم گفت: ثبت جهانی این منطقه در راستای اشتغالزایی و خلق ثروت برای ساکنین این روستا از اهمیت زیادی برخوردار است.

اجرای نوای هزار دف با حضور بیش از ٣٠ هزار گردشگر داخلی و خارجی در پالنگان

اسماعیل زارعی کوشا با بیان اینکه ثبت جهانی پالنگان شکوفایی اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: با مدیریت صحیح و بهره‌مندی از بستر موجود و ظرفیت‌های ویژه این روستا در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این منطقه تلاش خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه اقداماتی که برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری پالنگان انجام شده است باید تداوم پیدا کند، افزود: یکی از موفق‌ترین پروژه‌های توسعه روستایی استان کردستان، روستای گردشگرپذیر پالنگان است.

زارعی کوشا با بیان اینکه برگزاری رویداد مهم هزار دف می‌تواند در تقویت هرچه بیشتر مسائل دینی و مذهبی منطقه نقش‌آفرین باشد، عنوان کرد: جاذبه‌های گردشگری روستای پالنگان به عنوان مهد تاریخ و مفاخر در سطح منطقه و غرب کشور کم‌نظیر است.

اجرای نوای هزار دف با حضور بیش از ٣٠ هزار گردشگر داخلی و خارجی در پالنگان

برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی، ارائه غذا‌های محلی و محصولات ارگانیک، مداحی و دف‌نوازی با پوشش محلی از جمله برنامه‌هایی بود که در این مراسم عرفانی با استقبال کم‌نظیر مهمانان و گردشگران روبرو شد.

اگرچه اجرای این دست برنامه ها با استقبال زیادی همراه می شود، اما برای بهتر برگزار کردن آن باید از ابتدا زیرساخت های مناسب اندیشیده شود.

نبود اینترنت برای اطلاع رسانی به موقع مراسم، ترافیک سنگین در مسیر برگشت و نبود امکانات مناسب برای این تعداد مهمان موجب سردرگمی گردشگران شده بود.

اجرای نوای هزار دف با حضور بیش از ٣٠ هزار گردشگر داخلی و خارجی در پالنگان

روستای پلکانی پالنگان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری این استان است که در ۱۵ کیلومتری شهر کامیاران و ابتدای منطقه هورامان قرار دارد، این روستا یکی از زیباترین روستا‌ها با ساختار معماری ویژه و طبیعت متفاوت در فصول مختلف سال است.

جا‌های دیدنی پالنگان، از آثار تاریخی گرفته تا طبیعت بی‌نظیر با فرهنگ غنی و جالب، همگی دست‌به‌دست هم داده است تا این روستا را به مقصدی جذاب تبدیل کند.

روستای پالنگان یکی از هشت روستای کاندید ایران برای ثبت جهانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.