اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای (Stellar black hole) را که تاکنون در کهکشان شیری کشف شده است، شناسایی کردند. این سیاه‌چاله براساس داده‌های مأموریت گایا آژانس فضایی اروپا مشاهده شد. داده‌های تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO's VLT) و دیگر رصدخانه‌های زمینی برای تأیید جرم این سیاه‌چاله مورد استفاده قرار گرفت و محققان جرم آن را ۳۳ برابر خورشید محاسبه کردند.

براساس مقاله منتشرشده در Astronomy and Astrophysics، سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده با نام «گایا BH۳» حالا از سیاه‌چاله قبلی (Cygnus X-۱) که تنها ۲۱ برابر خورشید جرم داشت، جلو زده است. گایا BH۳ در صورت فلکی عقاب (Aquila)، در فاصله تقریباً ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. اگرچه این سیاه‌چاله ستاره‌ای چندین برابر خورشید جرم است، اما در یک تصویر کلان‌تر، چنین جرمی چندان سنگین محسوب نمی‌شود.

کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری
محققان طی بررسی داده‌های مأموریت گایا آژانس فضایی اروپا (رصدخانه فضایی که از سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرد) توانستند گایا BH۳ را کشف کنند. مأموریت گایا با هدف ساختن دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی از کهکشان ما درحال انجام است.

عکس

نکته قابل توجه این است که این سیاه‌چاله بسیار نزدیک به ما است و در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد؛ به عبارتی این سیاه‌چاله دومین سیاه‌چاله شناخته‌شده نزدیک به زمین است.

ستاره‌شناسان سیاه‌چاله‌های پرجرم مشابهی را در خارج از کهکشان ما نیز یافته و این نظریه را مطرح کرده‌اند که ممکن است این سیاه‌چاله‌ها از فروپاشی ستارگانی با عناصر بسیار سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم شکل گرفته باشند. مطابق فرضیه محققان، این ستاره‌ها در طول عمر خود جرم کمی از دست می‌دهند و به این ترتیب مواد بیشتری برای تولید سیاه‌چاله‌های با جرم بالا پس از مرگشان باقی می‌ماند.

منبع: دیجیاتو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار