رهاسازی آب سد نهب قزوین+ فیلم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین از رها سازی آب سد نهب با هدف استفاده و بهره برداری کشاورزان پایین دست این سد خبر داد.

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: با هماهنگی‌های بعمل آمده با مسئولین استانی، آب سد نهب جهت آبیاری اراضی کشاورزی و باغات پایین دست شهرستان‌های تاکستان و بوئین زهرا رها سازی شد.

 ستوده افزود: کاهش میزان بارندگی‌ها و بروز پدیده خشکسالی در چند سال اخیر و همچنین افزایش میزان برداشت در بالادست رودخانه‌ها سبب محدودیت منابع آبی شده لذا سازگاری با کم آبی در کنار مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود کشاورزان منطقه با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و همچنین رعایت الگوی مصرف، شرکت آب منطقه‌ای قزوین را در مدیریت و توزیع عادلانه منابع آبی یاری رسانند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین یادآور شد: سد نهب با هدف بهبود آبیاری ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی پائین دست در تلفیق با منابع آب زیرزمینی، تغذیه مصنوعی آبخوان، تامین حق آبه محیط زیست و کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه احداث شده است.

وی بیان کرد: تقسیم آب سد نهب برای اراضی پایین دست براساس تقسیم نامه موجود و حق آبه‌های قدیمی انجام پذیرفته و بدنبال آن هستیم تا با همکاری کلیه بهره برداران و با توجه به میزان آب ذخیره شده در سد، با رعایت عدالت و انصاف آن را توزیع نماییم. 

ستوده گفت: عملیات اجرایی سد نهب در سال گذشته پایان یافته و این سد آماده بهره برداری می‌باشد همچنین کانال اصلی شبکه آبیاری سد نهب نیز در حال حاضر حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز، این شبکه نیز تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

در این مرحله ۱۲ میلیون متر مکعب آب با دبی کل ۵.۵ متر مکعب در ثانیه به مدت ۲۲ روز در مسیر کانال اصلی شبکه آبیاری و بستر رودخانه خررود رها سازی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.