ذخیره چهار میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی گنبدکاووس

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: بارندگی‌های چند روز اخیر موجب ذخیره ۴ میلیون متر مکعب آب در بندسار‌ها و بند‌های خاکی این شهرستان شد.

فرشید رحمانی مهمترین دلیل ایجاد بند‌های خاکی را جلوگیری از فرسایش خاک، کمک به مدیریت سیلاب و کاهش اثرات تخریبی آنها دانست و گفت: گنبدکاووس ۴۸ بندسار و بند خاکی دارد که بارندگی‌های بامداد پنجشنبه تا صبح دیروز باعث ذخیره آب در ۲۴ مورد از آنها و در نتیجه خوشحالی کشاورزان و دامداران منطقه شد.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های هلالی آبگیر برای کنترل روان آب‌ها در مراتع شمالی گنبدکاووس طی سال‌های اخیر گفت: در بارندگی‌های اخیر ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در سه هزار و ۵۰۰ هکتار هلالی آبگیر شهرستان ذخیره شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس ادامه داد: آب‌های جمع آوری شده باعث افزایش تولید علوفه، جلوگیری از فرسایش خاک، مهار روان آب‌ها و تغذیه سفر‌های آب زیرزمینی در منطقه می‌شود.

رحمانی افزود: نهال‌های تولیدی در ایستگاه «چپرقویمه» گنبدکاووس در هزار و ۲۹۰ هکتار از مراتع شمالی شهرستان به صورت مشارکتی، واکاری و پیمانکاری غرس شد که بارندگی‌ها باعث سیرابی آنها شده و نیازی به آبیاری دستی ندارند.

وی وضعیت مراتع گنبدکاووس را خوب ارزیابی کرد و گفت: سرسبزی پوشش گیاهی مرتعی یک ساله و چند ساله طراوت و شادابی خاصی به منطقه بخشیده و علوفه برای دامداران تامین شده است.

طبق اعلام هواشناسی گلستان، از مهرماه سال گذشته تا ۲۵ فروردین امسال ۴۰۲ میلی‌متر بارندگی در گلستان ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۵ درصد و نسبت به دوره بلند مدت آماری ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بارندگی فصل بهار برای گلستان نرمال پیش بینی می‌شود و دمای هوا هم بین نیم تا یک درجه افزایش خواهد یافت.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، ۳۴۱ هزار هکتار مرتع دارد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: بندخاکی ، سد خاکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.