نصب ۳ هزار تله فرمونی در باغات سامان

طرح اخلال در جفتگیری آفت سرشاخه خوار هلو در باغات سامان اجرا شد.

حجت الله رئیسی مدیر جهاد کشاورزی سامان از اجرای طرح اخلال در جفتگیری در آفت کلیدی سرشاخه خوار هلو با نصب سه هزار فرمون در سطح چهار هکتار از اراضی طرح بوستان ایلبگی خبر داد.

وی افزود: در طرح اخلال، بدون انجام مبارزه شیمیایی علیه آفت، با توجه به اشباع محیط از فرمون جنسی این آفت و عدم تولید مثل آن در محل اجرای طرح از خسارت آن جلوگیری بعمل می‌آید.


بیشتر بخوانید


رئیسی گفت: برای کنترل این آفت تعداد ۵۰۰ تا ۷۵۰ پخش کننده فرومون در هر هکتار مورد نیاز می‌باشد و فرومون‌ها در ارتفاع ۱٫۵ تا ۲ متری سطح زمین به شاخه‌ها نصب می‌شوند.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود بر روی درختان حاشیه‌ای باغ تعداد بیشتری فرومون نسبت به درختان مرکزی نصب شود و جهت وزش باد نیز در نقشه نصب فرومون‌ها مورد توجه قرار گیرد. این آفت بر روی محصول هلو از آفات بسیار مهم بوده و نیز بر روی زردآلو، بادام، آلو، سیب و خرمالو نیز خسارت وارد میکند، زمان نصب فرومون‌ها پیش از ظهور حشرات بالغ نر در محیط می‌باشد. همزمان با نصب فرومون ها، تغذیه و آبیاری مناسب درختان الزامی است، فرومون‌های اخلال در جفت یابی یک فصل زراعی ماندگاری دارند و نیازی به تعویض در طول فصل را ندارند.
گفتنی است: سطح باغات هلو شهرستان سامان بالغ بر دوهزار و ۲۰۰ هکتار می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.