بارش رحمت الهی در مناطق مختلف آذربایجان شرقی

مردم مناطق مختلف استان آذربایجان شرقی شاهد بارش باران و در ارتفاعات کوهستانی برف هستند.

بارش باران طی دیروز و امروز موجب خوشحالی شهروندان به خصوص کشاورزان و باغداران استان آذربایجان شرقی شده است.

طبق اعلام کارشناسان هواشناسی استان طبق نقشه‌های پیش یابی هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره‌ای فعالیت متناوب سامانه بارشی تا پنجشنبه در استان ادامه می‌یابد و موجب افزایش ابر، وزش باد، بارش برف و باران و مه می‌شود.

احتمال لغزندگی و اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی، آبگرفتگی معابر، مه گرفتگی، سقوط بهمن و کولاک برف هم وجود دارد و رانندگان، مسافران و کوهنوردان از رفتن به مناطق مرتفع و کوهستانی پرهیز کنند.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی هم گفت: میزان بارش‌های استان از ابتدای مهر سال ۱۴۰۲ تا ۱۹ فروردین ۱۴۰۳  نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵.۲ میلی‌متر معادل ۲۱.۶ درصد افزایش یافته است.

 عبدلی افزود: در این بازه زمانی به طور متوسط حدود ۱۴۲ میلی متر بارش در استان روی داده است در حالی که متوسط بارش در سال گذشته در این مدت ۱۱۷ میلی متر ثبت شده بود.

وی با اشاره به کاهش بارش سال زراعی امسال در مقایسه با بلندمدت در استان اظهار کرد: متوسط بارش سال زراعی امسال نسبت به متوسط بارش بلند مدت حدود ۱۹ درصد معادل ۳۳.۵ میلی متر کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی متوسط بارش یک سال کامل زراعی استان را حدود ۳۱۱ میلی متر اعلام کرد و گفت: در زمان کنونی بیش از ۴۵.۷ درصد از بارش سال زراعی استان تامین شده است.

عبدلی ادامه داد: از ابتدای فصل بهار تا ۱۹ فروردین ۱۹.۳ میلی متر بارش در استان روی داده که نسبت به بلند مدت ۲۳ درصد معادل ۲۵ میلی متر کاهش یافته است.

وی یادآور شد: در سال زراعی امسال بیشترین میزان بارش در استان از شهرستان ورزقان به میزان ۲۰۱.۵ میلی متر و کمترین بارش از شهرستان میانه به میزان ۸۱.۲ میلی متر گزارش شده است.

عبدلی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در تبریز در این بازه زمانی ۱۵۶ میلی متر و در بلند مدت ۱۵۰.۳ میلی متر گزارش شده است افزود: متوسط بارش در این مدت در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۶۱.۹ میلی متر و نسبت به بلند مدت ۵.۷ میلی متر افزایش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.