باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

قامت‌هایی که خم می‌شوند؛ دستانی که غبار از چهره شهر می‌زداید

پاکبانان افراد زحمت‌کشی هستند که سال‌های عمرشان را در کوچه‌های شهر سپری می‌کنند؛ هم‌قدم و هم‌پای آنها جارویی با دسته بلند است که آن را با عشق بر زمین می‌سایند تا پاکیزگی را به شهر هدیه کنند.

نیمه شب‌ها در دل تاریکی و سرمای شب شروع به کار می‌کند، اما وقتی کارش تمام می‌شود که خورشید گرمای مطبوعش را به آسمان بخشیده و دیگر از سردی استخوان‌سوز شب خبری نیست؛ پاکبانی شغل مردان قوی است، مردانی که نان حلال را در ازای آراستن شهر به دست می‌آورند.

شهر در خواب عمیقی فرو رفته، اما او بیدار است؛ جارو به دست خیابان‌ها را نوازش می‌کند؛ صدای خش‌خش جارویش در سکوت شب می‌پیچد، اما کوچه‌های شهر این آهنگ را دوست دارد؛ گهگاهی خم می‌شود، زباله‌ای را از روی زمین برمی‌دارد و دوباره با جدیت تمام به کارش ادامه می‌دهد.

پاکبانان افراد زحمت‌کشی هستند که سال‌های عمرشان را در کوچه‌های شهر سپری می‌کنند؛ هم‌قدم و هم‌پای آن ها جارویی با دسته بلند است که آن را با عشق بر زمین می‌سایند تا پاکیزگی را به شهر هدیه کنند.

آن ها همیشه در صحنه هستند، در خط مقدم مبارزه با آلودگی‌ها، زشتی‌ها و پلیدی‌ها، اما چرا دیده نمی‌شوند؟ چرا هر روز از کنارشان عبور می‌کنیم، بی‌آنکه بدانیم در دلشان چه می‌گذرد؟

به‌راستی اگر آنان نبودند فضای شهر را انبوهی از زباله و بوی نامطبوع آن فرامی‌گرفت و به‌طور قطع شهر دیگر محل مناسبی برای زندگی نبود.

زباله‌های شهر تمام‌شدنی نیست و آن ها تن‌ها دل‌خوش به آواز پرندگان و سایه درختان سبز پس از چندین ساعت سرپا ایستادن و نظافت کردن، لحظه‌ای را در آغوش طبیعت می‌آرامند و دوباره با جانی تازه، فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

جمع‌آوری روزانه ۱۲۰ الی ۱۳۰ تن زباله در شهرکرد

مومنی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد گفت: ۷۰ درصد زباله در شب و  ۳۰ درصد زباله در ساعات میانی روز با هزینه ۲۷ میلیارد تومان در شهر جمع‌آوری می‌شود.

وی اظهار کرد: حدود ۱۲۰ الی ۱۳۰ تن زباله به صورت روزانه در سطح شهر جمع‌آوری که از این میزان زباله ۷۰ درصد در شب و ۳۰ درصد در روز جمع‌آوری می‌شود.

قامت‌هایی که خم می شوند؛ دستانی که غبار از چهره شهر می‌زداید

مومنی با بیان اینکه برای جمع آوری زباله به صورت سالانه در شب و روز ۲۷ میلیارد تومان هزینه صرف می‌شود، افزود: به دلیل عدم رعایت برخی شهروندان در خصوص ساعت تعیین شده برای خارج کردن زباله از خانه، هم اکنون ۳۰ درصد زباله‌های شهر در ساعات میانی روز با هزینه حدود ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین زباله مربوط به زباله خانگی است، اضافه کرد: این زباله ها توسط دستگاه های کامیون پرس‌دار به صورت شبانه‌روزی به سایت دفن زباله واقع در رحمتیه منتقل شد.

مومنی ادامه داد: هم اکنون ۲۶۰ پاکبان در بخش نظافت و جمع‌آوری زباله با ۳۰ دستگاه ماشین‌آلات جمع‌آوری زباله در سطح شهر مشغول به کار هستند.

زباله گردی، در تضاد با زیبایی شهری

این روزها دیدن صحنه‌هایی که افرادی سرگرم جست و جو در دل سطل‌های زباله هستند برای همه عادی به نظر می رسد و روزانه می‌توانیم با آن مواجه شویم.

زباله گردی را می‌توان به عنوان آسیب اجتماعی نوین در اثر تولید بیش از حد زباله رو به رشد توصیف کرد به طوری که در ابتدا این پدیده با هدف پیدا کردن اشیای قابل استفاده یا جمع آوری ته مانده غذا برای قشر آسیب پذیری از جامعه صورت می‌گرفت اما امروزه با اجرای طرح‌های بازیافت و تغییر مدیریت شهری به عنوان یک شغل نیز مورد استقبال اشخاص قرار گرفته است که در واقع شغلی کاذب است که برخی از سر ناچاری به آن روی می‌آورند.

قامت‌هایی که خم می شوند؛ دستانی که غبار از چهره شهر می‌زداید

متاسفانه به علت بروز مشکلات اقتصادی شاهد افزایش تعداد زباله گردها در شهرها هستیم که به دلایل مختلف حاضر هستند ساعت ها درون زباله ها، مواد قابل بازیافت را جمع کرده و به دلالان به قیمت بسیار اندک بفروشند.

تفکیک زباله از مبدا، ظرفیتی برای توسعه پایدار شهری

بدون تردید، طرح تفکیک زباله و جداسازی زباله های‌تر و خشک در گام نخست می‌تواند برای محیط زیست بسیار سودمند باشد تا جایی که از زباله‌های قابل بازیافت می‌توان برای تولید برخی محصولات اقدام کرد.  

سعید یوسف پور مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: طرح تفکیک زباله از مبدا در استان آغاز شد.

وی اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری بعد از مازندران دومین استان در اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا است.

یوسف پور افزود: سالانه ۲۵۰ هزار تن زباله شهری و روستایی تولید که ۱۰ درصد آن از مبدا تفکیک می‌شود.

مومنی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد گفت: با اجرای طرح تفکیک زباله حدود هفت درصد زباله‌های خشک در شهرکرد بازیافت می‌شوند.

وی با بیان اینکه افزایش روزانه تناژ پسماند و زباله‌های شهری مستلزم برخورد اصولی و فنی می‌باشد، افزود: نقطه ابتدایی برای کاهش زباله، فرهنگ‌سازی وتفکیک آن از مبدأ می‌باشد که تمیزترین نوع آن جمع‌آوری و برخورد با زباله است.

قامت‌هایی که خم می شوند؛ دستانی که غبار از چهره شهر می‌زداید
مومنی ادامه داد: همچنین از نظر صرفه‌جویی در انرژی و کمک به وضعیت اقتصادی دارای مزیت می‌باشد و از فعالیت زباله‌گرد‌های غیرقانونی جلوگیری می‌شود.

وی گفت: اجرای موفق این پروژه نیازمند همکاری شهروندان می‌باشد تا بتوان از ۱۳۰ تن زباله روزانه در بهترین حالت با کمک شهروندان از دفن حدود ۱۲ درصد آن جهت کمک به محیط زیست جلوگیری کرد.

مومنی افزود: از زمان اجرای طرح تفکیک زباله، ۲۵ تن زباله توسط غرفه‌ها و ۴۵ تن زباله با استفاده از اپلیکیشن زی‌پاس جمع‌آوری می‌شود.

حذف مخازن زباله، اقدام خوب شهرداری در افزایش پاکیزگی شهر

 

یكی از دغدغه‌های مهم در شهرها زیبایی سیمای شهری است، اما امروزه این مهم با گسترش شهرنشینی و تولید بیشتر زباله‌ها به معضلی جدی برای محیط زیست، سلامت مردم و منظر شهری تبدیل شده است.

محمدحسین واحدیان شهردار شهرکرد گفت: شهرداری به‌دنبال اتخاذ سیاستی است که هم از نظر سیما و منظر شهری و هم از نظر بهداشت ومحیط زیست وضع فعلی را بهبود بخشد.

وی افزود: وجود مخازن زباله در سطح شهر، عاملی است برای اینکه شهروندان ترغیب شوند تا هر زمانی مایل بودند، زباله را به بیرون از محل کار و زندگی منتقل کنند.

واحدیان اضافه کرد: این سطل‌های زباله عاملی برای زباله‌ربایی، به دنبال آن، ایجاد آلودگی و در حقیقت آسیب به محیط زیست است. این سطل‌ها شرایط را برای کسانی‌که با به‌کارگیری افرادی علی‌الخصوص کودکان برای جستجوی این سطل‌ها و جمع‌آوری زباله‌های خشک، زباله‌ربایی و سودجویی می‌کنند، مهیا می‌کند. این کار غلطی است که موجب انتقال آلودگی می‌شود.

قامت‌هایی که خم می شوند؛ دستانی که غبار از چهره شهر می‌زداید

وی ادامه داد: جمع‌آوری زباله در طول روز علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهرداری و از بین رفتن سرمایه‌های شهر، سلامت محیط زیست را نیز به خطر می‌اندازد که در این راستا طرح جمع آوری مخازن زباله در شهر اجرا شد. 

واحدیان گفت: حذف چهره نازیبای انباشت زباله در نقاط مختلف شهر، حذف بوی نامطبوع زباله، حذف پدیده زباله گردی و نیز جلوگیری از تجمع حیوانات پیرامون زباله‌ها از مزایای اجرای طرح جمع آوری مخازن زباله قلمداد می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت همکاری شهروندان و کسبه و قرار دادن زباله در ساعت مقرر در بیرون از منازل و محل کسب شهرداری مبلغ زیادی صرفه جویی کرده و آن را ضرف احداث پارک و یا دیگر پروژه های عمرانی در سطح شهر می کند.

قرار دادن زباله‌ در ساعات مقرر نیازمند مشارکت مردم است

محمدرضا محمدیان معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات شهری زباله‌های شب است که خارج از زمان تعیین‌شده جلوی منازل شهروندان قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: از مهمترین دلایل وجود زباله در معابر اصلی و فرعی منطقه و نارضایتی شهروندان از جمع‌آوری زباله، بی‌دقتی و کم‌توجهی عده‌ای از شهروندان به ساعت مقرر بیرون گذاشتن زباله از منازل است، برخی شهروندان همزمان با غروب آفتاب این عمل را زودتر انجام می‌دهند که موجب کثیفی معابر به جهت تجمع حیوانات موذی و تردد شهروندان می‌شود و عده‌ای دیگر صبح‌های زود در هنگام رفتن به محل کار خود، زباله‌ها را در معابر اصلی قرار می‌دهند که موجب انباشت زباله در طول روز می‌شود.
 
قامت‌هایی که خم می شوند؛ دستانی که غبار از چهره شهر می‌زداید
 
محمدیان با تاکید بر اینکه شهروندان باید زباله‌های خود را راس ساعت ۹ شب بیرون از منزل قرار دهند، افزود: متاسفانه برخی از شهروندان به ویژه کسبه این کار را به صبح موکول می‌کنند که سبب می‌شود علیرغم تلاش پرسنل زحمتکش شهرداری و جمع‌آوری تمامی زباله‌ها در شب، شهر پر از زباله به نظر رسد.
 
وی اضافه کرد: برای داشتن  شهری پاکیزه شهروندان باید در مدیریت پسماند با شهرداری همکاری داشته باشند.
 
محمدیان گفت: در صورت رعایت شهروندان برای بیرون گذاشتن زباله در ساعت مقرر، هزینه جمع آوری زباله در طول روز می‌تواند صرف عمران و آبادانی و توسعه شهر شود تا فرزندان ما در آینده بتوانند از سرمایه‌های شهر استفاده کنند.
 

۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای خریداری ۳ دستگاه حمل زباله


بابک احمدی مسئول واحد نقلیه و موتوری شهرداری شهرکرد گفت: برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان در حوزه خدمات شهری سه دستگاه کامیونت فوتون ام فور (M ۴) زباله کش با ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خریداری شد.

وی افزود: این سه دستگاه مدل سال ۱۴۰۳ است که پس از نصب تجهیزات آماده خدمات‌دهی در سطح شهر می‌شوند.
 

طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان شهرکرد تصویب شد

 داود مومنی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد گفت: طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان شهرکرد با پیگیری یک ساله سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد به تصویب مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری وزارت کشور رسید.

وی با بیان اینکه افق چشم انداز طرح جامع برای یک بازه ۱۰ ساله تهیه و تدوین شده است، افزود: این طرح توسط مشاور ذیصلاح در چهار مرحله با هدف تهیه نقشه راه مدیریت پسماند شهرستان شهرکرد، ارتقاء وضعیت مدیریت پسماند براساس مدل چرخه سرنوشت پسماند و حفظ محیط زیست تدوین شده است.

قامت‌هایی که خم می شوند؛ دستانی که غبار از چهره شهر می‌زداید

مومنی اضافه کرد: این طرح براساس ماده ۱۲ قانون مدیریت پسماند کشور و مطابق با آئین نامه اجرای آن تهیه شده است.

مومنی ادامه داد: با اجرای این طرح علاوه‌بر مدیریت صحیح پسماند، موجب کاهش تولید پسماند، آموزش و فرهنگ سازی، جمع آوری مکانیزه و دفع صحیح پسماند در شهرستان می‌شود.

گزارش از نگار شیخ پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کشورهای غیرمسلمان به کارگر جماعت بیشتر اهمیت می دهند

به امید علی وار عمل کردن مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
لطفا سطل هاى تفكيك زباله رو در همه جا قرار بديد و شهروندان هم كم كم عادت كنن فرهنگسازى بشه تفكيك كنيد بخدا اروپا شدن از همين كارا ميتونيم شروع كنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
خجالتش بمونه برا مجلس نشینا
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
پاک بانی که جیگرش خون شب تا صبح صبح تا شب زحمت میکش اما حقوق ناچیز سختی کارم که ندارن یعنی هیچ ارگانی سختی کار ندار خصوصا خدامات شهرییییی
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
پاک بانی که جیگرش خون شب تا صبح صبح تا شب زحمت میکش اما حقوق ناچیز سختی کارم که ندارن یعنی هیچ ارگانی سختی کار ندار خصوصا خدامات شهرییییی
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
پاک بانی که جیگرش خون شب تا صبح صبح تا شب زحمت میکش اما حقوق ناچیز سختی کارم که ندارن یعنی هیچ ارگانی سختی کار ندار خصوصا خدامات شهرییییی
Germany
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
بنده دستبوس و ممنون تمام این عزیران زحمتکش هستم و خواهشم از دولت و مردم اینه که یاری رسان این عزیزان ، که بنده لقب پزشکان محیط زیست بهشون داده م ، باشند که بدون وجودشون زندگی سالم امکان پذیر نیست .