حدود ۳۰ درصد از سیاست‌های کلی سلامت در ۱۰ سال اخیر اجرایی شده‌اند

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: هنوز بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده‌ و توزیع کننده‌ دارو در بحث منابع بخش دارویار مشکل دارند.

دکتر امامی رضوی٬ دبیر فرهنگستان علوم پزشکی (ارتباط تصویری) و دکتر کریمی٬ معاون درمان وزارت بهداشت به صورت تلفنی در گفت و گوی ویژه خبری به بررسی ابلاغیه سیاست‌های کلی سلامت پس از ۱۰ سال پرداختند.

۱۸ فروردین سال ۹۳ رهبر معظم انقلاب در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی٬ سیاست‌های کلی سلامت را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده بود؛ ابلاغ کردند.

از مهمترین محور‌های سیاست‌های کلی سلامت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی

اولویت پیشگیری بر درمان

روزآمد نبودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی

تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه

ارتقای شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی

ارتقای سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی

 

تامین امنیت غذایی و توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی با هدف همگانی ساختن بیمه‌های پایه درمان

سلامت یکی از سه اولویت اصلی کشور است که کارشناسان حوزه سلامت معتقدند برای تحقق این اولویت٬ اجرای کامل و بدون نقص سیاست های کلی سلامت است.

امامی رضوی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: تلاش‌های زیادی توسط دولت‌های مختلف در این ده سال انجام شده؛ اما واقعیت این است که هنوز این سیاست‌ها به طور کامل انجام نشده اند.

امامی رضوی افزود: حدود ۳۰ درصد از سیاست‌های کلی سلامت در این ۱۰ سال به اجرا رسیده اند؛ در حالی که انتظار ما این بود که حدود ۶۰ یا ۷۰ درصد به اجرا برسد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: با اجرای طرح دارویار تلاش شد از منابع هدفمندی یارانه‌ها به بخش دارو منابعی اختصاص داده شود تا مردم با اختصاص ارز نیمایی به دارو آسیبی نبینند؛ این امر تا حدودی انجام شد اما الان هنوز هم بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و هم شرکت‌های تولیدکننده‌ و توزیع کننده‌ دارو در بحث منابع بخش دارویار مشکل دارند.

کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز گفت: در بحث سهم سلامت از تولید ناخالص ملی خیلی موفق نبوده‌ایم.

او افزود: این که گفته می‌شود ۷۰ درصد راهنمای بالینی انجام نمی‌شود٬ اشتباه است.

امامی رضوی بیان کرد: دولت سیزدهم توجه جدی به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی داشته است؛ در دوره های گذشته در یک دوره ۴ ساله یا ۸ ساله یک بار هم این شورا را تشکیل نمی‌دادند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی افزود: تولیت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وزارت بهداشت است . به این معنی که باید بر رسیدن غذای سالم و کالری کافی به مردم و وزارت جهاد کشاورزی نظارت کند و وظیفه تامین این غذای سالم را هم دارد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار