مبارزه با آفت سن گندم در مزارع مهاباد آغاز شد

معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد گفت: مرحله نخست مبارزه با آفت سن گندم و علف‌های هرز در مزارع گندم و جو این شهرستان آغاز شد.

رسول سعیدیان معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد‌ با اشاره به اینکه امسال در این شهرستان ۵۰ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و دیم و ۵ هزارو ۲۵۰ هکتار محصول جو به صورت آبی و دیم کشت شده، گفت: با توجه به اینکه در چند سال اخیر سموم استفاده شده برای مبارزه با علف‌های هرز و سن گندم بیشتر از نوع (توفون و گران استار) بوده، در حال حاضر نوعی مقاومت در برابر این سموم ایجاد شده است و دیگر کارایی لازم را برای مبارزه ندارند.

وی افزود: به همین دلیل سازمان حفظ نباتات کشور یک سری سموم دیگر را برای مبارزه با آفات توصیه کرده است که از کشاورزان درخواست می‌شود از این سموم جدید استفاده نمایند.

سعیدیان اضافه کرد: همچنین با توجه به ابلاغیه سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با علف‌های هرز، آفت سن گندم و دیگر بیماری‌های گندم با توجه به نداشتن کارایی لازم، استفاده از پهپاد ممنوع اعلام شده است.

وفا بابان‌ مسئول مرکز جهادکشاورزی بخش آختاچی غربی مهاباد هم به زنبورداران توصیه کرد: با توجه به گسترش سمپاشی در مزارع مهاباد به زنبورداران توصیه می‌شود به منظور مقابله با هرگونه خسارت، کندو‌های زنبورعسل خود را به مناطق امن انتقال دهند.

بیش از ۱۴ هزار هکتار امسال در منطقه آختاچی غربی مهاباد به کشت گندم اختصاص داده شده است.

کارشناسان برای مبارزه بهینه با آفات سن گندم و جو، کشاورزان را به استفاده از سموم مورد تأیید جهادکشاورزی توصیه می‌کنند و لازم است کشاورزان با مشورت کارشناسان جهادکشاورزی نسبت به مبارزه با آفت سن گندم و علف‌های هرز اقدام کنند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.