بانک جهانی: جنگ غزه ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به این باریکه خسارت زده است

گزارش جدید بانک جهانی حاکی از نابودی زیرساخت‌های غزه حکایت دارد که ترمیم آن سال‌ها زمان می‌برد.

تلفات غیرنظامیان در غزه طی نزدیک به ۶ ماه جنگ به ۳۲ هزار و ۹۱۶ کشته و ۷۵ هزار و ۴۹۴ زخمی رسیده است. با این حال، رژیم صهیونیستی با هدف نابودی زیرساخت‌های غزه برای جلوگیری از زندگی غیرنظامیان، خسارات مالی گسترده‌ای به این باریکه وارد کرده است. 

به گزارش الجزیره، براساس گزارش جدیدی که از سوی بانک جهانی و سازمان ملل به تازگی منتشر شده است، خسارات وارد شده به زیرساخت‌های غزه معادل ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. 

این گزارش می‌افزاید: این حجم بالای خسارات به غزه معادل ۹۷ درصد مجموع تولید ناخالص داخلی غزه و کرانه باختری روی هم رفته در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. خسارات در غزه تمامی بخش‌های اقتصادی را در بر می‌گیرد. 

در ادامه این گزارش آمده است: بخش مسکونی در غزه اکنون با ۷۲ درصد، بیشترین حجم مربط به خسارات را از جنگ را شامل می‌شود. حوزه‌های دیگر همانند زیرساخت‌های عمومی همانند آب، بهداشت، و آموزش با ۱۹ درصد، و ساختمان‌های تجاری و صنعتی با ۹ درصد، دیگر بخش‌های آسیب دیده هستند. 

این گزارش تاکید دارد: برآورد می‌شود اکنون ۲۶ میلیون تن آوار در غزه به دلیل نابودی زیرساخت‌ها روی هم انباشته شده اند که زدودن آنها از سطح شهر سال‌ها زمان خواهد برد. 

بانک جهانی می‌افزاید: اکنون بیش از یک میلیون نفر در غزه فاقد خانه هستند و ۷۵ درصد از جمعیت این باریکه اکنون آواره شده اند. ۸۴ درصد از زیرساخت‌های بهداشت و درمان غزه نابود یا آسیب دیده اند. سیستم آب و فاضلاب تقریبا به طور کامل نابود شده است و تنها ۵ درصد از آب شرب مورد نیاز مردم را تامین می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار