فنلاند: معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد

وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

وزارت خارجه فنلاند امروز پنجشنبه معاهده امنینی این کشور و اتحادیه اروپا را عامل تضعیف حاکمیت فنلاند به حساب آورد.

طبق گزارش روسیا الیوم، وزارت خارجه فنلاند با بیان اینکه  معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد، افزود: برای اینکه پارلمان (فنلاند)  این توافق را تصویب کند، به آراء دوسوم نمایندگان نیاز است.

فنلاند که به ناتو ملحق شده است، در دسامبر گذشته توافقنامه‌ای را با آمریکا امضا کرده است که در آن استقرار برخی نیرو‌ها در خاک این کشور قید شده است.

 بر اساس این توافق، پنتاگون به ۱۵ پایگاه نظامی، امکان استقرار تجهیزات دفاعی و تدارکات در خاک فنلاند، ورود و جابجایی هواپیماها، کشتی‌ها و وسایل حمل‌ونقل آمریکایی و تضمین حفاظت از نیرو‌های آمریکایی دسترسی خواهد داشت.

این توافق شامل حضور دائم آمریکا در فنلاند نمی‌شود، به گونه ای که نیرو‌های بالقوه آمریکایی به صورت چرخشی در این کشور حضور خواهند داشت.

النا والتونن، وزیر امور خارجه فنلاند، پیشتر اعلام کرده بود که کشورش قصد دارد طی هفته‌های آینده یک توافقنامه همکاری دفاعی دوجانبه با ایالات متحده امضا کند.

در ابتدای ماه مارس، وزارت دفاع فنلاند فاش کرد که هلسینکی قراردادی با واشنگتن برای خرید بمب‌های JDEM و SDB آمریکایی به ارزش بیش از ۹۶ میلیون دلار منعقد کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، پس از امضای توافقنامه همکاری دفاعی بین واشنگتن و هلسینکی، گفت که مسکو از تصمیم فنلاند برای موافقت با استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا متاسف است.

او با تاکید بر اینکه این امر منجر به افزایش تنش در روابط دوجانبه می‌شود، تاکید کرد که وقتی زیرساخت‌های نظامی ناتو به فنلاند نفوذ کند، آشکارا تهدیدی برای روسیه خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
آمریکا میخواد همه رو پیشمرگ خودش بکنه
آخرین اخبار