تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲

مصرف محصولات سویا به طور قابل توجهی سبب کاهش تری گلیسرید و کلسترول تام در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

دیابت نوع ۲ کنترل نشده با هیپرگلیسمی، التهاب مزمن و دیس‌لیپیدمی همراه است و با گذر زمان می‌تواند منجر به عوارض میکروواسکولار مانند نفروپاتی، نوروپاتی و رتینوپاتی شود. همچنین دیابت نوع ۲ دارای عوارض ماکروواسکولار مانند تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

«خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی» و «مرگ و میر ناشی از علل قلبی و عروقی» در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نسبت به سایر افراد حدود ۲ برابر است. به طور قطع، اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و پرهیز از سیگار می‌تواند از دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی‌عروقی جلوگیری کند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، سویا سرشار از پروتئین گیاهی، فیبر و فیتواستروژن است. نتایج برخی از مطالعات بیانگر این است که افزایش محصولات سویا بر افزایش مصرف سویا به منظور پیشگیری و مدیریت دیابت نوع ۲ تأکید می‌کند.

مصرف محصولات سویا مانند پروتئین سویا، لوبیای سویا و شیر سویا به طور قابل توجهی سبب کاهش تری گلیسرید، کلسترول تام، لیپوپروتئین کم‌کالری و پروتیئن واکنشی C در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. همچنین مصرف مقادیر بالای سویا (بیش از ۳۰ گرم در روز) می‌تواند قند خون ناشتا را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به طور قابل توجهی کاهش دهد.

منبع : ایسنا

برچسب ها: مصرف سویا ، سکته قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
منم فکر میکنم روعن سویا بمراتب بهتر از روغن کلزاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
یعنی دیابتیا و مرض قلبیا باید از روعن سویا تو پخت و پز استفاده کنن ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
ولی میگفتن رو آقایون تاثیر منفی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
والا یک زمانی چپ و راست می گفتید سویا زردی میاره و سبب نابودی کبد میشه. تمام بچگی ما در دهه 60 این خبر راجع به سویا گفته میشد. حالا عقلا و دانشمندان بعد از وارد کردن چند محموله سویای تراریخته از خارج دارند تبلیغ خواص سویا می کنند. حالا این سویا در زمان جنگ احتمالا مزاحم فروش کالای آقایان وارد کننده بوده و روش اسم بد گذاشته بودن تا بازارش رو خراب کنند یا اینقدری که الان دارن ازش خبر میذارن خواص نداره و صرفا بازار گرمیه.
آخرین اخبار