امام جمعه ساوه:

فرهنگ‌سازی لازمه مشارکت پذیری است

امام جمعه ساوه گفت: «مردمی‌سازی» و «فرهنگی‌سازی» عرصه‌های مختلف اقتصاد و سیاست لازمه مشارکت پذیری آحاد جامعه در اجرای سیاست‌های مختلف است.

حجت الاسلام جعفر رحیمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ساوه با اشاره به شعار جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دهه اخیر محور شعار سال را مساله مهم اقتصاد و تولید و اشتغال قرار داده که مسوولان مخاطب خاص و مردم مخاطبان عام آن است که هر یک به حسب وظیفه خود باید در این گفتمان‌سازی یا فرهنگ‌سازی یا جریان‌سازی نقش ایفا کنند.

وی افزود: طبیعی است پس از مسوولان اجرایی مخاطب نخست این مطالبات نخبگان، اصحاب رسانه و صاحبان تریبون هستند که آنها نیز باید رسالت خود را انجام دهند.

خطیب جمعه ساوه ادامه داد: اگر چه در منظومه فکری و مدیریتی رهبر انقلاب اسلامی، که برخواسته از مفاهیم و معارف اسلامی و قرآنی و روایی است، فرهنگ، اصل و اساس و زیربنا است لکن به خاطر ضرورت‌ها و اولویت‌های جامعه که عمدتا به خاطر غفلت یا کم‌توجهی مسوولان، مشکلات اقتصادی و معیشتی کماکان در اولویت اول قرار دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم مردم در قضیه‌ای مشارکت کنند باید آنها مخاطب این سخنان باشند لذا "مردمی‌سازی" و "فرهنگی‌سازی" عرصه‌های مختلف فرهنگ، اقتصاد و سیاست لازمه مشارکت دادن مردم است.

رحیمی در ادامه کلید حل مشکلات اقتصادی کشور را مساله رونق تولید و اقتصاد مقاومتی، و اشتغال اعلام کرد و افزود: اگر خودمان را باور نکنیم و نگوییم ما می‌توانیم به تنها نسخه شفابخشی یعنی اقتصاد مقاومتی نخواهیم رسید چراکه هر جا ما شعار ما می‌توانیم داده ایم و به دنبال آن عمل کرده ایم به نقطه اوج رسیده ایم و زیباترین نمونه‌های آن تجهیزات نظامی و دفاعی و موشکی است.

امام جمعه ساوه در پایان با اشاره به فضاسازی‌های اخیر اظهار داشت: این روز‌ها فضای جامعه اسلامی به ویروس شایعه‌افکنی و اتهام‌زنی و مهم‌تر از همه، انتشار بی‌محابای اخبار تاییدنشده و بدون منبع و بدتر از آن قضاوت‌های عجولانه و مسابقه‌ی اظهارنظر‌ها و مواضع شتابزده برای عقب نماندن از فضای ایجاد شده است.

وی افزود: این بیماری که فضای مجازی در انتشار و همه‌گیری آن نقش عمده‌ای دارد، هرازچندگاهی بیش از گذشته بروز و ظهور می‌یابد و روح و روان جامعه را رنجور می‌سازد.

حجت الاسلام رحیمی گفت: فضاسازی‌های به‌وجود آمده از قبل از انتخابات با پایان انتخابات به شکل دیگری ادامه یافته و بااندکی توجه معلوم می‌شود هدف اصلی این حجم از حملات گسترده، ارزش‌های اصلی مانند امر به معروف ونهی از منکر، عفاف و حجاب، مهدویت، ولایت فقیه، نمازجمعه، حوزه علمیه و روحانیت است.

وی نیاز ضروری این روز‌ها را "جهاد تبیین" اعلام کرد و ادامه داد: باید با هوشمندی و هنرمندی و کنش‌ها و واکنش‌های بهنگام و اقناع‌کننده انجام شود موضوعی که جبهه انقلابی، کمتر به آن توجه دارد، اما به نظر می‌رسد که در کنار جهاد تبیین باید به " فرهنگ تبیُّن" هم توجه شود.

امام جمعه ساوه افزود: حوادت تلخ اخیر در هجمه‌های ناجوانمردانه به ارزش‌ها و آرمان‌ها و نماد‌های دینی و انقلابی موجب حرکت ما در جهاد تبیین و تبین باشد.

وی گفت: معتقدم در ماه مبارک رمضان و تبلیغ در مساجد و تکایا و هیأت و نیز دورهم‌نشینی‌های خانوادگی، فرصت مغتنمی است تا "فرهنگ تبیّن" را به عنوان پیش‌نیاز"جهاد تبیین" بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که انقلاب و نظام اسلامی در فرایند تقابل با نظام استکبار، به شدت در معرض تهاجم رسانه‌ای نظام سلطه است ابزار رسانه‌ای دشمن، مصداق اتمّ و اکمل فاسق در ادبیات قرآنی است که با تحریف حقایق و واقعیات و شایعه‌پراکنی و دروغ‌گستری در صدد ایجاد فتنه نااُمیدسازی و ناکارامدنمایی نظام اسلامی و بهم زدن امنیّت آن است.

امام جمعه ساوه یادآور شد: در این راستا لازم است مسوولان و مدیران نظام در هر سطح و پایه‌ای از خود و اطرافیان خود و منصب خود که امانت الهی است صیانت کنند و در این مسیر هرچه می‌توانند با دقت و مراقبت خود را معرض انواع اتهام‌ها قرار ندهند.

وی ادامه داد: در عرصه مدیریت‌های اجتماعی و سیاسی، اقدام بر اساس یک گزارش بررسی نشده، می‌تواند جامعه‌ای را به نابودی بکشاند که این اتفاق به مردم یادآور می‌شود که باید بسیار هوشیار باشند و باید سواد رسانه‌ای و از آن مهم‌تر تقوای رسانه‌ای و کلامی و قلمی خود را تقویت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.