کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ترامپ هیچکدام از تهدیدهایش را عملی نکرد

ابوالفتح گفت: ترامپ اصولا هیچکدام از تهدید‌هایی که می‌کرد را عملی نکرد و دائما هم از مذاکره حرف می‌زند، اما مدل و ادبیات تندی دارد.

امیر علی ابوالفتح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره صحبت‌های ترامپ که عنوان کرده بود در صورت رای نیاوردن وی، در آمریکا حمام خون راه می‌افتد، اظهار کرد: ترامپ ویژگی‌های خاص خودش را دارد. این مدل حرف زدن از سال ۲۰۱۶ که وارد رقابت‌های انتخاباتی شد، وجود داشته و از این دست حرف‌ها زده است که مثلا جنگ اوکراین را ۲۴ ساعته تمام می‌کنم و در مرز دیوارکشی می‌کنم و با ایران یک شبه به توافق می‌رسم؛ این حرف‌های همیشگی او است.

وی افزود: هم ترامپ و هم بایدن استراتژی ترس را در پیش گرفتند، بایدن عنوان می‌کند که اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود چیزی از دموکراسی آمریکا نمی‌ماند، پس مردم به من رای بدهید، ترامپ هم همین حرف را می‌زند.

وی ادامه داد: البته این جمله حمام خون ترامپ برای آن که در ابتدا درباره مسائل اقتصادی حرف می‌زند تعبیرش درباره اقتصاد آمریکا است، اما چندان فرق نمی‌کند این حرف ترامپ هم همین را می‌گوید که اگر پیروز نشوم دموکراسی آمریکایی از بین می‌رود، مملکت دست کمونیست‌ها و فاشیست‌ها می‌افتد و اسلحه‌ها را از ما می‌گیرند و به صورت کلی  هر دو راهبرد ترس را پیش گرفتند اما ترامپ کمی صریح‌تر صحبت می‌کند چون جایگاه ریاست جمهوری ندارد راحت‌تر در چنین رقابت‌های انتخاباتی سخن می‌گوید.

ابوالفتح درباره سیاست خارجه هر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر انتخاب هر کدام از آن‌ها روی ایران و سایر نقاط جهان گفت: نه برای ما بلکه برای بسیاری از کشور‌های دنیا این انتخابات و رئیس جمهور آمریکا مهم است. آمریکا چه خوب و چه بد قدرت اول جهان است و رئیس‌جمهورش هم موثر است.

وی تاکید کرد: درباره ما اگر در ارتباط با موضوع هسته‌ای بخواهیم صحبت کنیم، چه بایدن و چه ترامپ رئیس‌جمهور شوند، اتفاقی نمی‌افتد. حدس من این است که اگر دولت بایدن استمرا پیدا کند احتمالا نگاه سهل گیرتری را دولت آمریکا در قبال ایران داشته باشد. آن‌ها اکنون فهمیده‌اند که فشار روی ایران جواب نمی‌دهد و چاره‌ای ندارند که برای حل مشکلات با ایران به تعامل برسند. اما ترامپ این شکلی نیست، حداقل ادبیات او تند و تهاجمی و برخورنده است، ترامپ اصولا تهدید‌هایی که می‌کرد هیچ کدام را عملی نکرد، دائما هم از مذاکره حرف می‌زند، اما مدل و ادبیات تندی دارد.

وی گفت: این که تصور شود با آمدن ترامپ همه چی به یک باره و کامل تغییر پیدا می‌کند و به ایران حمله می‌کند، غلط است. اتفاقا ترامپ از کسانی است که مخالف سخت جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر است. این فرد به نظر نمی‌رسد که به دنبال جنگ و هزینه‌های آن باشد، اما ادبیاتش تند است و مدلی حرف می‌زند که مثلا ایران هیچ راه دیگری ندارد.

وی در انتها گفت: اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود سیاست تبلیغاتی دولت ترامپ در قبال ایران تند‌تر می‌شود و سیاست اعمالی هم شدید‌تر می‌شود، اما نه آن اندازه‌ای که منازعه شدید و جنگ جدیدی میان ایران و آمریکا شکل بگیرد. برای آن که اکنون توان ملی آمریکا رو به کاهش است و فارغ از این که چه کسی رئیس‌جمهور باشد اثر گذاری آمریکا بر تحولات بین المللی از جمله ایران به تدریج کاهش پیدا کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
شما ترور سرداران سپاه را انگار میخوای نادیده بگیری که فراموش بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۰:۰۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۳
ترورسلیمانی و ابوالمهدی از مهمترین ابعادش بود
آخرین اخبار