تخته‌بازی باستانی شهرسوخته توسط استاندار سیستان وبلوچستان رونمایی شد

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شهرسوخته سیستان گفت: همزمان با حضور استاندار سیستان و بلوچستان در محل شهرسوخته زابل از مولاژ(قالب) تخته‌بازی و جمجمه جراحی شده رونمایی شد.

زهره شیرازی  در حاشیه بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از شهرسوخته   اظهار کرد: محمدکرمی با حضور در محل موزه پایگاه میراث‌جهانی شهرسوخته، از مولاژ تخته بازی و جمجمه جراحی شده رونمایی کرد.

وی افزود: استاندار سیستان و بلوچستان به همراه منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، حاجی حسینی فرماندار شهرستان هامون و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی از ایستگاه استقبال از مسافران نوروزی در پایگاه میراث جهانی شهر سوخته نیز بازدید کرد و به صورت میدانی آخرین وضعیت خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی را مورد بررسی قرار داد.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شهرسوخته سیستان ادامه داد: استاندار سیستان و بلوچستان همچنین در حاشیه بازدید از ایستگاه استقبال مسافران نوروزی از غرفه‌های صنایع‌دستی پایگاه میراث‌جهانی و همچنین موزه باستان‌شناسی شهرسوخته بازدید کرد.

پیش از این نیز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از رونمایی و تولید بازی باستانی شهرسوخته برای اولین بار در کشور خبر داده و گفته بود: نسخه هیجان انگیز بازی فکری محبوب مردمان جنوب شرق ایران باستان در عصر مفرغ که به چهار هزار و ۶۰۰ سال پیش بر می‌گردد برای اولین بار توسط سام جلوه (میثم جلوه مقدم) رمزگشایی و به مرحله تولید رسیده است.

محمدهادی طهرانی مقدم افزود: نسخه اصلی این بازی از گور شماره ۷۳۱ در قبرستان باستانی شهرسوخته سیستان کشف و چند نسخه محدود آن به تولید رسیده است که یک نسخه به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهدا شد.

به گفته وی؛ نسخه‌های دیگر این بازی نیز در اختیار موزه ملی ایران، پژوهشگاه میراث فرهنگی و موزه‌های این استان و شهر سوخته اهدا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار