معادن دارای مشکلات مشترک خراسان رضوی در یک رسته سازماندهی می شوند

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: این سازمان درصدد است طرحی را مبنی بر قرار گرفتن و سازماندهی معادن دارای مشکلات زیرساختی و مشابه در یک رسته تدوین کند تا آنها مانند معادن "سنگان خواف" در قالب یک بلوک معدنی ارزیابی و تامین نیاز شوند.

علی اوحدی روز دوشنبه گفت: پیشنهاد می‌شود در کل استان کارگروه‌های جداگانه ایجاد شود تا مباحث مربوط به هر دسته از معادن به صورت مجزا مورد پیگیری قرار گیرد چرا که معادن کوچک مقیاس مشکلات متفاوتی دارند که باید جدا از سایر معادن مورد بررسی قرار گیرند.

وی ناترازی آب و برق را یکی از چالش‌های اصلی صنایع معدنی ذکر و بیان کرد: این چالش‌ها فعالان اقتصادی را در حوزه فرآوری دچار مشکل کرده است، افزون بر این، معادن با مشکلات جدی از جمله معارض عمومی و دولتی اعم از محیط زیست و منابع طبیعی مواجه هستند.

اوحدی اظهار کرد: اگر گفته می‌شود قیمت انرژی در حوزه معادن باید آزاد شود در مقابل لازم است در زمینه رفع تعهدات ارزی نیز به سمت قیمت بازار حرکت و قیمت‌گذاری‌های دستوری حذف شود.

ﻧﺎﯾﺐ ﺭﺋﯿﺲ کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی نیز در این نشست از برنامه ریزی این کمیسیون برای تدوین یک بسته پیشنهادی در حوزه معدن و صنایع معدنی خبر داد و گفت: بر این اساس مقرر شده است که مهمترین مشکلات حوزه معدن و صنایع معدنی به صورت اولویت دار جمع بندی شود و در اختیار مدیران مربوطه در سطوح مختلف قرار گیرد.

آریو برزن مافی افزود: در حوزه مقابله با خام فروشی معادن، در یک پروسه فرآوری مواد معدنی، خلق ارزش افزوده تصاعدی وجود دارد، بر همین اساس در راستای بررسی راه‌های افزایش کارآمدی و بهره وری در معادن، کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی در حال برنامه ریزی است.

وی اضافه کرد: اکتشاف، پاشنه آشیل فعالیت یک معدن است، این مرحله از آغاز شناسایی یک ذخیره معدنی تا مراحل کاربری و توسعه معادن بزرگ ادامه دارد، اما اکتشاف مواد معدنی با عیار‌های پایین که زمانی فاقد توجیه اقتصادی بوده، با توسعه فناوری و روش‌های فرآوری ارزشمند شده اند لذا باید بررسی شود که فناوری‌های جدید می‌تواند به اکتشاف چه کمکی کند؟ در همین راستا در این کمیسیون کمیته‌ای برای بررسی و مداقه در مباحث فرآوری، تولید و ماشین آلات با تاکید بر تدوین برنامه‌ای برای معدن کاری هوشمند یا معدنکاری نسل چهارم ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ۴۸ نوع ماده معدنی فلزی و غیرفلزی در خراسان رضوی شناسایی شده است که برخی از آنها شهره جهانی دارند. طلا، مس، کرومیت، سنگ آهن، سیلیس، زغال سنگ و سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه جزو ارزشمندترین ذخایر معدنی این استان به شمار می‌روند. ۹۸۲ معدن در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.