ناتو: برنامه‌ای برای ایجاد پایگاه نظامی در سوئد نداریم

ینس استولتنبرگ از عدم برنامه سازمان ناتو برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی در سوئد و در جوار روسیه خبر داد.

پس از کش و قوس‌های فراوان و سنگ اندازی‌ها در روند عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در نهایت استکهلم به عنوان سی و دومین عضو موفق به ورود به این ائتلاف نظامی شود. با این حال، روسیه به عنوان بزرگترین دارنده زرادخانه تسلیحات هسته‌ای در جهان در همسایگی شرقی سوئد به هیچ عنوان از این مسئله خشنود نیست؛ امری که ناتو را مجبور به تلاش برای اعمال سیاست کاهش تنش با مسکو کرده است. 

به گزارش تله تریدر، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو امروز (دوشنبه) در اظهاراتی کوشید سیاست گسترش ناتو به شرق را توجیه کرده و آن را مغایر با تلاش برای مهار روسیه بداند. 

استولتنبرگ در این زمینه گفت: سازمان ناتو در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار یگان‌های رزمی یا ایجاد یک پایگاه نظامی دائمی در سوئد و در مجاورت با مرز‌های روسیه ندارد. 

دبیر کل ناتو بدون اشاره به جزئیاتی در این باره اعلام کرد سازمان ناتو برنامه‌ای برای افزایش شمار متحدان دارای تسلیحات هسته‌ای ندارد. 

وی با تمجید از قابلیت‌های دفاعی پیشرفته سوئد که هفته گذشته موفق به عضویت در ناتو شد، افزود: ما شاهد آن هستیم که استکهلم بیش از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در حوزه دفاعی سرمایه گذاری می‌کند که یکی از اهداف ناتو محسوب می‌شود. ارتش سوئد پیش از عضویت این کشور در ناتو نیز در رزمایش‌های نظامی ما مشارکت می‌کردند. اکنون ارتش ناتو در بزرگترین حالت خود پس از جنگ سرد قرار دارد. 

پیش از این روسای جمهور پیشین آمریکا شامل باراک اوباما و دونالد ترامپ از کشور‌های عضو ناتو به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی در حوزه دفاعی انتقاد کرده بودند. ترامپ در زمان تصدی گری خود در کاخ سفید اعضای اروپایی ناتو را تهدید کرده بود در صورتی که ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به حوزه دفاعی اختصاص ندهند، آمریکا در حمایت خود از این ائتلاف نظامی تجدیدنظر خواهد کرد. 

بر اساس ماده پنجم منشور ناتو، حمله به یکی از اعضای این ائتلاف نظامی، حمله به تمامی کشور‌های عضو تلقی شده و از این رو، این ماده به روح ناتو شهرت دارد. ترامپ از عدم حمایت نظامی از کشور‌هایی خبر داده بود که ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف حوزه نظامی نکنند.

برچسب ها: سازمان ناتو ، روسیه ، سوئد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار