رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

شاخص مرگ مادران باردار در کردستان بالاتر از میانگین کشوری است

عبدالملکی گفت: در زمینه مرگ مادران باردار در کردستان، شاخصی بالاتر از متوسط کشوری وجود دارد که در استان ۳۵.۵ در هزار نفر و در کشور ۲۳.۷ است.

فریون عبدالملکی روز شنبه در چهارمین مجمع سلامت کردستان اظهار کرد: میزان مرگ و میر نوزادان زیر یک ماه در استان ۸.۹ در هزار و در کشور ۸.۲ درصد و مرگ و میر زیر یک سال هم در استان ۱۱.۶ و در کشور ۱۱.۹ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: در مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، شاخص استان ۱۴.۴ در هزار نفر و در کشور ۱۴.۷ است در زمینه مرگ مادران باردار هم کردستان شاخصی بالاتر از متوسط کشوری دارد که در استان ۳۵.۵ در هزار نفر و در کشور ۲۳.۷ است.

وی با بیان اینکه از ۱۱۵ واحد پایگاه بهداشتی موجود در استان، ۱۷ واحد آن در دولت سیزدهم راه اندازی شده است، افزود: از ۱۵۴ مرکز جامع سلامت در استان نیز ۹.۷ درصد یعنی ۱۵ واحد در ۲ سال و نیم اخیر ساخته شد.

عبدالملکی بیان کرد: با ساخت ۵۰ خانه بهداشت (۷.۹ درصد از مجموع خانه‌های بهداشت استان)، تعداد خانه‌های بهداشت در استان به ۶۳۰ باب رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطر نشان کرد: در دولت سیزدهم ۱۱۲ طرح در حوزه‌های مختلف خانه بهداشت، پایگاه بهداشتی، مرکز جامع سلامت، منزل متخصصان، درمانی، آموزشی و دانشجویی بهره برداری شد.

وی به فعالیت ۲۱ واحد بیمارستانی در کردستان اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۱۶ واحد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی است و در کنار آن ۶۹ پایگاه فوریت‌های پزشکی از جمله اورژانس هوایی فعال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در حال حاضر هزار و ۱۱۴ پزشک شامل ۴۸۵ پزشک عمومی، ۵۵۷ متخصص، ۷۲ فلوشیپ و متخصص به مردم استان خدمت ارائه می‌کنند.

عبدالملکی ادامه داد: در حوزه دنداپزشکی و داروسازی هم ۴۴۲ دندانپزشک، ۳۰ متخصص دندانپزشکی و ۲۸۰ داروساز در ۲۲۰ داروخانه مشغول خدمت رسانی هستند.

وی یادآور شد: در حوزه درمان نیز اقدامات مناسبی انجام شده و در حوزه غذا و دارو نیز باوجود کمبود برخی اقلام دارویی، هیچ بیماریبه ویژه بیماران خاص با مشکلی مواجه نشدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.