نجات یک بهله مرغ حق در البرز

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست البرز از تحویل یک بهله مرغ حق با کمک یکی از دوستداران طبیعت خبر داد.

سرهنگ وحید اصغری با بیان اینکه این پرنده شکاری به مرکز تیمارو بازپروی تحویل داده شد از شهروندان وظیفه شناس در حمایت از حیات وحش و محیط زیست منطقه خواست: در صورت مشاهده جانوران یا پرندگان مصدوم مراتب را به اداره محیط زیست استان اطلاع دهند و از نگهداری یا تیمار خودسرانه حیوانات مصدوم خودداری کنند و میتوانند با شماره تلفن ۱۵۴۰ ما در میان بگذارند. 
مرغ حق، یکی از کوچک‌ترین انواع جغد است که اندازه‌اش ۱۹ سانتی‌متر است. جثه این پرنده کمی از کبوتر بزرگتر و دارای سری گرد، پر‌های خاکستری سیر متمایل به صورتی دارد و زیر شکمش زرد رنگ است. نام‌های دیگر این پرنده، مرغ شب‌آهنگ. شب‌آویز، دشت‌ماله، بیل‌باقلی، چوک، چوکک و مرغ حقگوی است. 
این پرنده که منزوی و گوشه گیر است بیشتر بر روی شاخه‌های درختان نزدیک به مناطق مسکونی، باغ‌ها، باغچه‌ها و همچنین در ساختمان‌های قدیمی دیده می‌شود.

مرغ حق در شب برای شکار و تغذیه از لانه‌اش خارج می‌شود. این پرنده برخلاف شهرتی که دارد، موجود بسیار مفیدی است، زیرا از جانوران کوچک، موذی و برخی حشرات زیان‌آور تغذیه می‌کند.

این پرنده به طور معمول تمام شب را بی‌حرکت و ساکت روی شاخه‌ها می‌نشیند و هر از گاهی با صدایی لرزان، سکوت شب را می‌شکند صدای این پرنده به گونه‌ای است که برخی از مردم می‌پندارند حق، حق می‌گوید.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.