رنگین کمانی زیبا با قدمت ۱۵ میلیون سال در شمال شرقی تبریز + فیلم

آلا داغ لار، کوه‌هایی با قدمت ۱۵میلیون سال در ۲۵کیلومتری شمال شرقی تبریز، قرار دارد که هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

 آلا داغ لار،کوه‌هایی با قدمت ۱۵میلیون سال در ۲۵کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع شده که مانند یک دفتر نقاشی در منطقه گسترده‌اند.

این کوه‌ها به‌صورت لایه‌لایه‌های رنگی با رنگ‌های مسی، سبز، زرد، قرمز و سفید دیده می‌شوند و علاوه بر گردشگران، عکاسان بسیاری را نیز جذب خود می‌کنند.

آن‌ها فقط در چند نقطه از دنیا نظیر ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو وجود دارند و وجود این کوه‌ها در چین را ناشی از میلیون‌ها سال فشرده‌شدن و اکسیده‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ می‌دانند.

احتمالا همین اتفاق در سایر موارد مشابه در دنیا نیز افتاده و این کوه‌های شگفت‌انگیز را به کیک بزرگی با لایه‌های رنگی تبدیل کرده است.

بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از وجود چنین جاذبه‌ای بی‌خبر هستند، هرچند علاقه‌مندان به عکاسی و بازدیدکنندگان آن برای تماشای این کوه‌های زیبا به‌سمت تبریز حرکت می‌کنند؛ زیرا کوه‌های آلاداغ لار که به کوه‌های رنگین‌کمانی مشهورند.

مطابق با تحقیقات زمین شناسان، زمان تشکیل این کوه‌ها به حدود ۱۵ میلیون سال پیش باز می‌گردد؛ که وجود حوضچه‌های گوناگون از رسوبات آهن و همچنین تغییر املاح به علت‌های گوناگون نظیر زنگ زدگی، واکنش دادن با اکسیژن و ... در زمان تشکیل این کوه ها، سبب ایجاد رنگ‌های گوناگون در بستر آن‌ها شده است.

ندا فاضلی

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
باسلام ، ضمن تشکر از انتشار این فیلم به استحضار میرساند این محل در 25 کیلومتری شمال شرقی تبریز و در جاده تبریز اهر و در 5 کیلومتری اراضی شهر خواجه واقع گردیده است .
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۴:۳۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
سلام استاد تیتر رو درست کن لطفا منطقه جنوب شرقی آذربایجان شرقی هست نه اینکه شمال شرقی. منطقه شمال شرق قره داغ هست اما اینجا بین میانه و زنحان هست
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۳۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
در جاده ی تبریز اهر هم از این کوهها هستش..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
تبارک الله احسن الخالقین
سپاس خدای را که زیباییها را آفرید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
سلام، سال نو مبارک و نماز و روزه قبول.
چرا معمولاً در وبگاه باشگاه خبرنگاران جوان، عکس روکش یک خبر همراه با فیلم با اصل محتوای فیلم اختلاف دارد و اساساً مربوط به مکان، شی، یا پدیده دیگری است. این روش باشگاه خبرنگاران جوان غلط و بسیار تخریب کننده است زیرا برای جلی مخاطب و با استفاده از تصویر دیگری بیننده را اغوا می کند. موضوع اجازه و حق استفاده از تصویر تهیه شده توسط خبرنگار یا شبکه خبری دیگری بدون دادن مرجع و بدون کسب اجازه، خود موضوع دیگری است که بای رعایت شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
فکرمیکنم ماهنشان استان زنجان باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
یاشاسین آذربایجان
آخرین اخبار