طاهری:

روحانیت اگر مسلح به سواد رسانه‌ای و اجتماعی نباشد شایسته‌ی مطرح شدن نیست

نشست کانون‌های مساجد استان با حضور امامان جماعت و مسئولین کانون‌های فرهنگی در محل حرم مطهر حضرت سید علاءالدین حسین علیه السلام برگزار شد.

تولیت آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین (ع) در این مراسم با اشاره به جایگاه بالایی که مسجد در تمدن اسلامی دارد گفت: بقعه‌ای بالاتر از مسجد نمی‌توان پیدا کرد و اولین جایی که در عالم دنیا بنا شده است مسجد است و پیامبر اکرم (ص) اولین قدم را برای تشکیل حکومت اسلامی پس از ساخت مسجد برداشت.

محی الدین طاهری ادامه داد: مساجد ما باید مرکز رشد و نمو جوانان و فرزندان ما باشد و این اتفاق با حضور امام جماعت محقق می‌شود و مسجد به این شکل روح و حیات پیدا می‌کند و این نشان دهنده‌ی اهمیت جایگاه امام جماعت مسجد است.

دبیر جامعه روحانیت شیراز گفت: با اینکه مسجد جایگاه والایی را در کشور و فرهنگ ما دارد، اما نسبت به این جایگاه بی توجهی می‌شود و برای حفظ و ارتقاء این جایگاه برنامه و فکری وجود ندارد و روحانی با امام جماعت شدن کار را تمام شده می‌داند و بیشتر از نماز و اعمال عبادی مرسوم تکلیفی احساس نمی‌کند و پرسش این است که چند درصد از روحانیون و امامان جماعت مساجد از مسائل روز کشور آگاهی دارند و مسلط به مباحث روز جامعه هستند؟

مسئول مدرسه علمیه محمودیه افزود: اگر علمای گذشته موفق بودند، چون ارتباط دوستانه با مردم داشتند و از ارتباط اداری و تشکیلاتی با مردم حذر کرده و همواره در جشن و شادی و غم مردم خود را دخیل می‌دانستند. در نقطه مقابل امام جماعتی که به دنبال آمار دادن به این و آن است، به درد این وظیفه نمی‌خورد و کار در مسجد با آمار دادن جور در نمی‌آید بلکه هدف باید آدم سازی باشد.

حجت الاسلام طاهری ادامه داد: امروز اکثر افراد مساجد کهنسالان هستند و دلیل آن گرفتار حواشی شدن و عدم درک درست از جایگاه مسجد است، در حالیکه نکته مهم خلاقیت نشان دادن برای جذب جوانان و افرادی است که همسایه مسجد و اطراف آن هستند.

او با اشاره به نقش تربیت گر مسجد گفت:  آمار ورودی حوزه‌های علمیه با حضور و تربیت جوانان و نوجوانان در مسجد ارتباط نزدیک دارد و اگر پای مدارس و مردم محله به مسجد باز شود نیاز‌های حوزه‌های علمیه و جامعه نیز بر طرف می‌شود و این مطلب در گرو این است که امام جماعت بتواند سطح سواد رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود را بالا ببرد و روحانی که با یک شبهه و سوال جا خالی می‌کند، به درد مطرح شدن در جامعه و حضور در مسجد نمی‌خورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.