در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

برگ برنده حماس اسرا هستند

سید افقهی گفت: اگر جنگ ادامه داشته باشد نتانیاهو نیز ضرر خواهد کرد و پذیرش خواسته‌های حماس مفهومی جز شکست برای آن‌ها نخواهد داشت.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل سیاسی در ارتباط با آتش بس احتمالی در نوار غزه اظهار کرد: شرایط امروز گره خورده است، هم آمریکایی‌ها در ادعا‌های خود صادق نیستند و نه به اسرائیلی‌ها می‌توان اعتماد کرد، حماس نیز از منظر گرسنگی‌هایی که مردم در حال تحمل آن هستند و به آن‌ها آسیب می‌رسانند مشکل دارد  و غربی‌ها از این حربه در حال استفاده هستند و کشور‌های میانجی هم مانند مصر و قطر به حماس فشار نمی‌آوردند که آتش بس مطرح شده را قبول کند. حماس هم عنوان می‌کند اول صهیونیست‌ها  آتش بس را اجرا کنند و صهیونیست‌ها  هم در ابتدا آزادی اسرا را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: تنها برگ برنده حماس همین اسرا هستند اگر خیلی راحت اسرا را آزاد کنند، دیگر چیزی ندارد و ضرر و زیان عجیب و غریبی برای حماس و سایر گروه‌ها پیش می‌آید. آمریکایی‌ها اکنون در حال مذاکره هستند و حضور بنی‌گانس در واشنگتن نیز به همین دلیل است تا با رایزنی بتواند مشکلات را حل کند.

سید افقهی افزود: نتانیاهو در حال وقت خریدن است و آمریکایی‌ها نیز تحت فشار هستند و هر چه به انتخابات ۲۰۲۴ نزدیک می‌شود، کشتار مردم غزه و همچنین مشکلات علیه بایدن نیز بیشتر می‌شود. در نظر سنجی‌ها بایدن نازل‌ترین سطح را کسب کرده، خصوصا اکنون که ترامپ اجازه کاندیداتوری را به دست آورده است.

وی ادامه داد: اکنون موضوع ماه مبارک رمضان نیز مطرح شده است و عده‌ای احساس می‌کنند که در ماه رمضان ممکن است کشور‌های اسلامی و اروپایی‌ها کمک بیشتری انجام دهند و اقدامی کنند تا این آتش بس به هر شکلی که شده صورت گیرد و بایدن هم اشاره‌ای پس از اجلاس پاریس ۲ داشته و اعلام کرده، دورنمایی از توافقات کلی حاصل شده است، اما باید به جزئیات توجه کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: ۲ مطلب مهم اکنون مطرح می‌شود، یکی فرارسیدن آتش بس قبل از ماه مبارک رمضان و دیگری هم آن است که اصل موضوع غزه بحث شرایط حماس است، که عنوان می‌کند، اول آتش  بس و عقب نشینی کامل نیرو‌های صهیونیستی از غزه، بازگشت مردم به شمال و ورود کمک‌های انسان دوستانه است و این چه مقدار قابل حل است معلوم نیست. در این بین آمریکا از بنی‌گانس به عنوان اهرم فشار بر علیه نتانیاهو استفاده می‌کند و به نوعی به دنبال انجام کودتای نرم سیاسی بر علیه نتانیاهو در اسرائیل است.

سید افقهی گفت: صحبت از آزادی اسرا به توافق نهایی نرسیده است و اکنون بحث روی آن است که معاهده چگونه باشد. حماس قبول کرده که یک به ۱۰، یعنی به ازای هر اسرائیلی ۱۰ فلسطینی آزاد شود. اما در بحث اسرای نظامی و آزادی آن‌ها، حماس زیر بار نمی‌رود که همان برگ برنده حماس است. 

سیدافقهی ادامه داد: البته در میدان هم حماس شرایط خوبی را دارد و هیچ کدام از اهدافی که نتانیاهو اعلام کرده است به آن نرسیده است، اما از آن طرف فشار مردم و از طرف دیگر فشار حماس و جبه‌های اطراف مانند لبنان و یمن و گاهی عراقی‌ها مشکلات صهیونیست‌ها را زیاد کرده است.

وی افزود: موقعیت اسرائیل اکنون دگرگون شده و شکاف‌های سیاسی و نظامی میان فرمانده‌هان روز به روز بیشتر می‌شود و تظاهرات خانواده اسرا و خانوده کشته شده‌ها ادامه دارد و به نوعی شکاف اجتماعی ایجاد شده است. در واقع اگر جنگ ادامه داشته باشد نتانیاهو نیز ضرر خواهد کرد، اما صهیونیست‌ها اکنون به دنبال به دست آوردن هستند  و پذیرش خواسته‌های حماس معنی جز شکست برای آن‌ها نخواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار