بانک ژن محیط‌زیست خراسان رضوی در کشور ممتاز است

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بانک ژن حفاظت محیط زیست استان در رده بانک‌های ژن ممتاز و با عملکرد موثر در کشور است.

محمد رضا اشرف زاده مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به کمبود امکانات در بانک ژن، اقدامات بزرگی در خصوص اثبات تخلفات شکار و صید به صورت کشوری انجام شده است.

او افزود: ذخیره‌سازی بافت‌های بیولوژیک حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، اقدامی کم نظیر است که جای تقدیر دارد.

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بانک ژن خراسان رضوی به عنوان بازوی اصلی و عمده در تخلفات شکار و صید است و به عنوان تنها مرکز و بانک ژن در بحث تشخیص مولکولی گونه‌ها و ذخیره سازی فعالیت می‌کند، بنابراین ضروری بودن ارتقای امکانات و تجهیزات این بانک ژن مورد تاکید است.

اشرف زاده از نحوه پایش و شناخت چرخه زندگی، تاریخ ظهور و دوره فعالیت سوسک «چوبخوار ارس» در آزمایشگاه دانشگاه فردوسی مشهد بازدید کرد و همچنین در خصوص ارزیابی برخی فاکتور‌های زیست محیطی بر حضور، فراوانی و پراکنش آفت چوبخوار در رویشگاه اصلی ارس استان خراسان رضوی و ایجاد بستری برای تحقیقات کاربردی برای مدیریت آفت، با متخصصان دانشگاه به بحث و گفتگو پرداخت.

او همچنین در بازدید از منطقه حفاظت شده «ارس سیستان» و پایش و بررسی میزان خسارت آفت در منطقه تصریح کرد: متاسفانه حضور لارو‌های خسارت زا کاملا مشهود بوده و بر پیگیری موضوع از سایر ارگان‌ها بویژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و نیز در سطوح بالاتر، سازمان منابع طبیعی و جنگل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی مورد تاکید است.

برچسب ها: بانک ژن ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار