نیویورک تایمز: اکثر تونل‌های حماس دست نخورده‌اند

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه همچنان هزاران رزمنده حماس در شمال غزه هستند نوشت: اکثر تونل‌های حماس دست نخورده اند.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گفته است که اکثر شبکه تونل‌های حماس دست نخورده باقی مانده است و «اسرائیل نمی‌تواند در آینده قابل پیش بینی به هدف خود برای از بین بردن توان نظامی این گروه دست یابد.»

این روزنامه آمریکایی تاکید کرد که حداقل ۵۰۰۰ رزمنده حماس همچنان در شمال نوار غزه، بالا و زیر زمین حضور دارند و جنبش مقاومت همچنان در آنجا فعال است و قادر است به سمت اراضی اشغالی راکت پرتاب کند و به نیرو‌های پیاده نظام اسرائیل حمله کند.

این روزنامه تاکید کرده است که علیرغم شهید شدن بیش از ۲۹۰۰۰ فلسطینی، مسطح شدن محله‌ها، «نابودی خانواده‌ها، یتیم شدن کودکان، و حدود ۱.۷ میلیون نفر آواره»، هدف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای «نابودی حماس» همچنان «دور از ذهن» است.

کاخ سفید قبلاً اشاره کرده بود که در حالی که «از بین بردن تهدید نظامی ناشی از حماس» برای «اسرائیل» یک «هدف دست یافتنی» است، اما حذف کامل این گروه ممکن است قابل دستیابی نباشد.

تعجب مقامات اسرائیلی وآمریکایی از تونل‌های حماس 

در اواسط ژانویه، نیویورک تایمز جزئیات دقیق در مورد تونل‌های غزه که توسط جنبش مقاومت فلسطین حماس استفاده می‌شود و موجب شوک برخی از مقامات اسرائیلی و آمریکایی شده بود را فاش کرد.

یک تونل در غزه به اندازه‌ای بزرگ بود که یکی از رهبران ارشد حماس بتواند ماشینی را از آن عبور دهد. دیگری تقریباً سه زمین فوتبال بود. نیرو‌های اشغالگر اسرائیلی مدعی شدند که یک پلکان مارپیچ را در زیر خانه یکی از رهبران ارشد حماس کشف کرده اند که به تونلی در عمق هفت طبقه منتهی می‌شود.

تصاویر ویدئویی و عکسی از این تونل‌ها نشان می‌دهد که چرا نیرو‌های اسرائیلی قبل از حمله به غزه از تونل‌ها وحشت داشتند.

نیرو‌های اشغالگر اکنون دلیلی دارند که باور کنند تعداد زیادی تونل در زیر غزه وجود دارد و مقامات آمریکایی و اسرائیلی از «وسعت، عمق و کیفیت» تونل ها، حتی برخی از تجهیزات مورد استفاده حماس برای ساخت تونل‌ها ابراز شگفتی کرده اند.

مقامات ارشد اسرائیلی به طور ناشناس به نیویورک تایمز گفتند که طول این شبکه بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ مایل تخمین زده می‌شود. آرون گرین استون، افسر سابق سیا در خاورمیانه اظهار داشت که حماس از «زمان و منابع در ۱۵ سال گذشته برای تبدیل غزه به قلعه استفاده کرده است.»

به گفته گرین استون، این تونل‌ها اکنون برای نیرو‌های اسرائیلی «کابوس زیرزمینی» محسوب می‌شوند.

مقامات اسرائیلی اعتراف کردند که تخریب تونل‌ها کار آسانی نخواهد بود، زیرا آن‌ها باید نقشه برداری شوند، برای اسیران مورد بررسی قرار گیرند، و به جز تخریب غیرقابل ترمیم هم شوند. تلاش‌های اخیر برای از بین بردن تونل‌ها با پر کردن آب دریا در آن‌ها ناموفق بود.مقامات همچنین پیش بینی کرده اند که غیرفعال کردن سیستم تونل حماس سال‌ها طول می‌کشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار